Flaggskepp i väst
Promenader, jogging, cykling och vintersport. Svenskarna gillar att röra på sig. Därför valde The North Face att öppna sin europeiska flaggskeppsbutik i Arkaden i Göteborg.
THE NORTH FACE etablerades redan 1966 i San Francisco av två vandringsfantaster. De öppnade en butik som sålde utrustning för alpinism och insåg snart att efterfrågan var stor. Då startade de egen tillverkning under varumärket The North Face. Numera är företaget en del av den internationella klädkoncernen VF Outdoor, Inc.
The North Face säljer kläder, fritids- och sportutrustning i egna butiker, men också via andra kedjor. I Sverige kan man exempelvis hitta märket hos Naturkompaniet, Stadium och Intersport.
Butiken i Göteborg är den 22:a i ordningen som The North Face öppnat i Europa. Invigningen var i november förra året.
– Det var enormt kul. Mycket folk, lokala kändisar och folk från vårt huvudkontor i Schweiz, säger Carl Soares, butikschef och distriktschef för The North Face Retail.
Dock var han först lite förvånad över beslutet att det var Göteborg som skulle få den nya flaggskeppsbutiken.
– Jag hade tippat London, Paris eller Berlin. Men The North Face vill satsa i Sverige eftersom de ser en tydlig hälso- och sporttrend här. Och visst är det så. Jag tror det kan hänga ihop med den växande elektronikmarknaden. Att människor faktiskt tröttnar på att sitta still och hålla på med sina prylar. Det skapar ett behov av att röra på sig, folk vill ut!
Den här butiken har störst yta av alla The North Face-butiker i Europa. Det gör att vi kan ha ett bredare sortiment. Här finns allt som behövs för att röra sig året runt.
Carl Soares, butikschef och distriktschef för The North Face Retail
GRUNDARNA AV The North Face valde namnet eftersom den norra sidan av berg belägna på norra halvklotet erbjuder den svåraste klättringen. Avancerad utrustning av hög kvalitet som håller för tuffa utmaningar är också lite av The North Faces signum. Det första kunderna ser när de kliver in i butiken i Arkaden är sortimentet Summit Series, utformat för extrema förhållanden.
Men The North Face vill också nå dem som inte är fullt så äventyrliga. En trappa upp finns kläder och utrustning för mer ”vanliga” sport- och friluftsutövare. Poängen är att det ska finnas något för var och en, även om det bara handlar om en lämplig outfit för hundpromenaden.
Som 19-åring fick Carl Soares jobb på Stadium och stannade i tio år. Efter det blev han butikschef för The North Face i Köpenhamn. När Carl fick frågan om han ville ansvara för den nya butiken i Göteborg tackade han ja utan att tveka. Även om det först kändes lite nervöst.
– Eftersom det här är en så stor satsning visste jag ju att vi hade ögonen på oss. Men nu är jag inte orolig längre. Kunderna är glada att vi är på plats och tycker att butiken är jättefin. Och försäljningen har gått över förväntan, trots den knackiga starten på vintern.
Till butiken rekryterade Carl 16 medarbetare. Det var inga problem att hitta rätt personer, intresset var enormt.
– Först gjorde huvudkontoret en sållning, jag tror att det kom in cirka 1000 ansökningar. Sedan valde jag bland cirka 200 och hittade fantastisk personal. Det viktigaste i det här jobbet är att vara nyfiken, intresserad och kunnig om våra produkter. Och att hjälpa kunderna till rätta, vad de än efterfrågar.
__________
Artikeln kommer från Vasakronans kundtidning En bättre värd. Om du kostnadsfritt vill prenumerera på En bättre värd i pappersform, klicka här för att beställa den.