GRUNDARNA AV The North Face valde namnet eftersom den norra sidan av berg belägna på norra halvklotet erbjuder den svåraste klättringen. Avancerad utrustning av hög kvalitet som håller för tuffa utmaningar är också lite av The North Faces signum. Det första kunderna ser när de kliver in i butiken i Arkaden är sortimentet Summit Series, utformat för extrema förhållanden.
Men The North Face vill också nå dem som inte är fullt så äventyrliga. En trappa upp finns kläder och utrustning för mer ”vanliga” sport- och friluftsutövare. Poängen är att det ska finnas något för var och en, även om det bara handlar om en lämplig outfit för hundpromenaden.
Som 19-åring fick Carl Soares jobb på Stadium och stannade i tio år. Efter det blev han butikschef för The North Face i Köpenhamn. När Carl fick frågan om han ville ansvara för den nya butiken i Göteborg tackade han ja utan att tveka. Även om det först kändes lite nervöst.
– Eftersom det här är en så stor satsning visste jag ju att vi hade ögonen på oss. Men nu är jag inte orolig längre. Kunderna är glada att vi är på plats och tycker att butiken är jättefin. Och försäljningen har gått över förväntan, trots den knackiga starten på vintern.
Till butiken rekryterade Carl 16 medarbetare. Det var inga problem att hitta rätt personer, intresset var enormt.
– Först gjorde huvudkontoret en sållning, jag tror att det kom in cirka 1000 ansökningar. Sedan valde jag bland cirka 200 och hittade fantastisk personal. Det viktigaste i det här jobbet är att vara nyfiken, intresserad och kunnig om våra produkter. Och att hjälpa kunderna till rätta, vad de än efterfrågar.
__________
Artikeln kommer från Vasakronans kundtidning En bättre värd. Om du kostnadsfritt vill prenumerera på En bättre värd i pappersform, klicka här för att beställa den.