Beyond Us stänger på Södertull

Nya handelsplatsen Beyond Us

Sedan hösten 2019 har Vasakronan drivit det egenutvecklade konceptet Beyond Us i Södertull i Malmö. Konceptet bygger på den välkända idén om varuhus men i mindre format. På 1 000 kvadratmeter har varumärken erbjudits att dela på lokal, personal, kassasystem, inredning samt alla de funktioner och tjänster som ingår i konceptet. En helhetslösning helt enkelt. Nu väljer Vasakronan att avsluta satsningen och den 31 augusti stänger butiken. Med anledning av det passade vi på att ställa några frågor till Jesper Örtengren, affärsutvecklare på Vasakronan, som har varit ansvarig för konceptet.

Vad är Beyond Us, hur skulle du beskriva konceptet?

Konceptet har vilat på fem ben. Varumärkesexponering där vi säljer och exponerar varor för uppemot 30 varumärken samtidigt i lokalen. Café/Bar/Bistro-delen som erbjuder god mat i en spännande miljö med möjlighet att bedriva catering vid event och konferenser. Event- och konferens-delen som främst har fungerat som en tjänst vid produktlanseringar och marknadsföringsevent men vi har också haft DJ kvällar, musikquiz och middagar i samarbete med de varumärken som valt att exponera sig i butiken. Paketutlämning är ytterligare en del i konceptet och även Work Space-delen som har erbjudit cirka 50 arbetsplatser och tre mindre konferensrum.

Varför utvecklade ni Beyond Us, vad var syftet?

Vi hade flera syften. Vasakronan är ett av Sveriges största fastighetsbolag i butikssegmentet. Att driva butik är ett sätt att få insikter och förstå våra butikshyresgäster lite bättre. Vi ville också testa möjligheten att utveckla och erbjuda en hållbar tjänst där lokalen och inredningen består men varumärken kommer och går. Sist men absolut inte minst så var det även ett sätt för oss att aktivera en plats i ett kvarter som vi nästan är helägare till och som vid den tidpunkten behövde liv och energi. Beyond Us har helt enkelt funkat som en bra platsaktivering.

Jesper Örtengren, affärsutvecklare på Vasakronan och ansvarig för konceptet.

Kort efter öppningen kom pandemin, hur påverkade det utvecklingen av Beyond Us?

Det har helt klart påverkat! Vi startade planeringen av butiken senhösten 2017. Då hade vi naturligtvis ingen aning om att lanseringen skulle sammanfalla med en pandemi. Men det har varit otroligt spännande och lärorikt att tillsammans med våra duktiga entreprenörer Frida Roos och Petra Hodel få möjlighet att utveckla konceptet till vad det blev, ”Beyond Us – The Urban Market”. Vi lanserade och öppnade hösten 2019 och hade kommit igång riktigt bra när vi i mars månad 2020 fick boka av alla event och gå ner i en form av sparläge. Sedan kom sommaren när restriktionerna lättade något för att sedan öka igen. Det var först våren 2022 som vi kände att vi kunde bedriva en någorlunda normal verksamhet igen.

Hur har marknaden tagit emot konceptet?

Det har varit ett uppskattat inslag i kvarteret på flera sätt. De kunder som besökt oss har varit positiva och som aktivering har Beyond Us bidragit på ett bra sätt till uthyrningen av andra lokaler i kvarteret. Samtidigt så ska man vara öppen med att det här fortfarande är en ny tjänst. Det gör att det i viss mån har varit svårt att locka varumärken att satsa och pandemin gjorde det inte lättare. Men, vi har haft över 200 varumärken på plats sedan starten och under 2022 hade vi 90 0000 besökare så vi är ändå ödmjukt nöjda. Dessutom har vi exempel på en del varumärken som först testade Beyond Us och som sedan har flyttat till permanenta lokaler eller nyttjat vårt koncept Open Spot där man i egen butik kan göra kortare satsningar i fysisk butik.

Musikquiz på Beyond Us, Södertull.

Vad händer framåt?

Butiken stänger den 31 augusti och så småningom kommer lokalen att hyras ut till annan verksamhet. Den övergripande visionen för Södertull är att det ska vara ett urbant nytänkande kvarter och det får man nog säga att Beyond Us har bidragit till på ett bra sätt. Vasakronan äger konceptet och vi har ännu inte bestämt om, hur eller i så fall när vi ska gå vidare med det på annan plats. Men, alla lärdomar finns kvar så vi får helt enkelt se om det dyker upp på någon annan plats i framtiden.