Varumärken möter kunder på nytt sätt

1 000 kvadratmeter mode, livsstil, inredning och upplevelser. Den 25 oktober har det helt nya konceptet Beyond Us premiär på Södertull i Malmö.

Ny typ av handel
Att satsa på egen fysisk butik kan vara dyrt och komplicerat. Frida Roos och Petra Hodel, grundare av företaget Voii Studios, har därför tagit fram en annan lösning. En marknadsplats de kallar för Beyond Us och som utvecklas i samarbete med Vasakronan.

– Vi vill bygga en ny typ av handel som är mer av en mötesplats. Här kommer olika varumärken få exponering och visa, sälja och marknadsföra sina produkter på ett kostnadseffekt och flexibelt sätt. Ambitionen är att välkomna nya varumärken var tredje månad, säger Frida Roos.

Nya konceptet har allt i ett
Beyond Us erbjuder också showroom, paketutlämning, fik, arbetsplatser, träningsstudio och en så kallad Instazon.

– Det är installationer, konst eller andra kreativa saker som är kul att sprida på Instagram, säger Petra Hodel.

– Vi kom på idén för cirka två och ett halvt år sedan. Det fanns många anledningar. En var att vi såg ett stort behov av alternativa sätt att marknadsföra varumärken och få möjligheter att möta kunder i fysisk miljö. Forskning visar att fysisk försäljning ökar trafiken på nätet, säger Frida Roos

Petra Hodel och Frida Roos, grundare av Voii Studio, som driver Beyond Us.

– Med Beyond Us kan varumärken få exponering utan stora investeringar i form av personal, kassasystem, inredning och kanske långa hyreskontrakt. Allt detta har vi löst och paketerat. All inklusive helt enkelt, säger Petra Hodel

Bättre för miljön med pålästa kunder
Kunderna kan handla på plats, via digitala skärmar, eller kolla, känna och prova för att sedan handla på nätet.

– Det har stora fördelar för miljön att kunder vet vad de vill ha när de handlar på nätet eftersom returerna blir färre. För oss är hållbarhet viktigt, vi har bland annat planer på att erbjuda uthyrning av kläder, säger Petra Hodel.

En del av stadskärnan
När det gäller läget vid Södertull kunde Frida Roos och Petra Hodel mer än nöjda.

– Vi älskar Södertull. Det händer massor, vi har blivit riktiga ambassadörer. Det ligger precis vid vattnet, här finns restauranger och uteserveringar och det är mitt i city, säger Frida Roos

– Stadskärnan spelar en viktig roll för upplevelser och kultur. Människor vill möta andra, bli inspirerade och få upplevelser på ett annat sätt än de kan få i ett köpcentrum, tillägger Petra Hodel

20–30 varumärken att exponeras samtidigt på Beyond Us. Exakt vilka kunderna kommer att möta vid premiären blir dock en överraskning, säger Petra Hotel och Frida Roos.

Fotograf för samtliga bilder är Jenny Brandt Grönberg.