Sedan har vi förstås Mall of Berlin som med sammanlagt 270 butiker på en butiksyta av 76 000 kvadratmeter räknas till en av Europas största. Mall of Berlin öppnade våren 2014 och i byggnaden finns även hotell, kontor och lägenheter vilket gör att den sammanlagda ytan för alla verksamheter överstiger 200 000 kvadratmeter.
– Vi har en bred butiksmix med fokus på internationella och spännande varumärken. Mest populära är butikerna inom mode och kläder. Vår huvudmålgrupp är européer, säger Harald Huth, som är ägare och grundare av Mall of Berlin.
På Mall of Berlin knyter man också ihop det gamla med det nya. Platsen för Mall of Berlin är historisk. Här låg ett av Europas största och mest anrika varuhus innan det förstördes i kriget: Wertheim som grundades 1896.
– Vi har byggt varuhuset utifrån Wertheims traditioner. Det är också mer än ett vanligt shoppingcenter eftersom det knyter ihop Potsdamer Platz och Friedrichstrasse, två välkända shoppingdestinationer, säger Harald Huth som är övertygad om att utvecklingen bara börjat.
– Berlin utvecklas allt snabbare. Om fem–tio år kommer det att vara en riktig shoppingmetropol.