Arkivet – second hand i ständig förändring

Second hand i första hand om Arkivets kunder får välja. Förra året öppnade modekedjan sin fjärde butik på Sergelgatan, mitt i Stockholms city. Nu tar det moderna second hand-konceptet klivet över till att även ha onlineförsäljning.

När Arkivet slog upp dörrarna till sin första butik i Vasastan i Stockholm var visionen att skapa en modern second hand-butik med upplevelsen i fokus: fräscha, inbjudande och luftiga lokaler där presentationen av produkterna fick ta plats. I dag, sex år senare, har de öppnat ytterligare tre butiker. Den allra senaste på Sergelgatan mitt i centrala Stockholm.

Framgångarna beror inte bara på att konsumenterna efterfrågar mer hållbara alternativ. Utan även på att Arkivet erbjuder ett smart och tilltalande koncept, menar Martin Hallander som sedan förra året är vd på Arkivet.

– Sortimentet, som är en mix av plagg från både kedjorna och de mer exklusiva varumärkena, förändras ständigt. Kommer man på eftermiddagen är upplevelsen en helt annan än vad den var tidigare samma dag. Vi har kunder som besöker våra butiker, om inte flera gånger per dag, så flera gånger i veckan.

Hos Arkivet är det kunderna som skapar innehållet i butikerna. De lämnar in kläder och accessoarer som de får kommission på vid försäljning. Martin Hallander beskriver hur det har skapat ett starkt engagemang där flera av Arkivets kunder varit återkommande sedan starten. Öppningen på Sergelgatan har därför varit ett viktigt steg för att bredda konceptet till fler och göra second hand till en naturlig del av retail-mixen.

– Genom att öppna butik bland de etablerade kedjorna mitt i city når vi nya typer av kunder. Många som kommer till oss på Sergelgatan upptäcker och handlar second hand för första gången. Det ser vi som ett kvitto på att vi lyckats i vår ambition att göra second hand mer tillgängligt.

Martin Hallander, vd Arkivet

Nyligen tog de ytterligare ett stort kliv i sin satsning att göra second hand tillgängligt för fler. Detta genom ”Arkivet Online”, en e-handel som släpper ett kurerat sortiment två gånger dagligen.

– Vi har försökt inkorporera styrkorna i second hand på samma sätt som vi gjort i våra butiker. Sortimentet är även här levande med unika produkter från släpp till släpp. På ”Arkivet Online” kan även våra omkring 30 000 inlämningskunder enkelt följa sin försäljning och få utbetalningar gjorda.

I samband med online-satsningen har de även öppnat ”Arkivet Studio” intill butiken på Sergelgatan. Här erbjuds e-handelskunderna att på ett hållbart sätt hämta sina varor, men det är också en viktig del i att behålla och stärka den nära kundkontakten som blivit något av Arkivets signum.

– Vi anordnar också events och föreläsningar på Arkivet Studio och man är alltid välkommen hit för att prata styling eller liknande. Det är ett bra sätt för oss att fortsätta utveckla vår starka känsla av community. Samtidigt svarar vi upp mot förväntningen att även finnas digitalt – även om våra fysiska butiker alltid kommer vara basen i vår verksamhet.

Det digitala tänket är dock inte främmande för Arkivet. Sedan starten har de lagt upp minst ett inlägg om dagen på sin Instagram där både nyinkomna plagg och stylingstips delas.

– Instagram lämpar sig bra för att kommunicera vårt snabba flöde av produkter. Det är också en utmärkt kanal för att ha en dialog med våra kunder. Men även med andra modeintresserade som följer oss utan att kanske ha möjlighet att besöka någon av våra fysiska butiker.

Martin Hallander tror att det cirkulära sättet att konsumera produkter är här för att stanna. Därför är det viktigt för fastighetsägare att förstå det långsiktiga värdet av att ha hållbara koncept i sin butiksmix.

– Framåt tror jag att fler inte bara kommer att besöka en handelsplats för att handla, utan även för att lämna in gamla produkter. Här kan till exempel handelslokaler behöva anpassas för den typen av tjänster, säger Martin Hallander.

Träffa Arkivet

Vi har besökt Arkivets omåttligt populära butik på Sergelgatan i Stockholm för att fråga deras vd Martin Hallander om deras framgångskoncept. Här berättar han om hur second hand tar plats i retail-mixen i city, om att skala upp verksamheten och om att förtjäna sina flöden. Vi följer även med till Arkivet Studio på samma gata, för att höra mer om deras e-handelssatsning Arkivet Online.