När Arkivet slog upp dörrarna till sin första butik i Vasastan i Stockholm var visionen att skapa en modern second hand-butik med upplevelsen i fokus: fräscha, inbjudande och luftiga lokaler där presentationen av produkterna fick ta plats. I dag, sex år senare, har de öppnat ytterligare tre butiker. Den allra senaste på Sergelgatan mitt i centrala Stockholm.
Framgångarna beror inte bara på att konsumenterna efterfrågar mer hållbara alternativ. Utan även på att Arkivet erbjuder ett smart och tilltalande koncept, menar Martin Hallander som sedan förra året är vd på Arkivet.
– Sortimentet, som är en mix av plagg från både kedjorna och de mer exklusiva varumärkena, förändras ständigt. Kommer man på eftermiddagen är upplevelsen en helt annan än vad den var tidigare samma dag. Vi har kunder som besöker våra butiker, om inte flera gånger per dag, så flera gånger i veckan.
Hos Arkivet är det kunderna som skapar innehållet i butikerna. De lämnar in kläder och accessoarer som de får kommission på vid försäljning. Martin Hallander beskriver hur det har skapat ett starkt engagemang där flera av Arkivets kunder varit återkommande sedan starten. Öppningen på Sergelgatan har därför varit ett viktigt steg för att bredda konceptet till fler och göra second hand till en naturlig del av retail-mixen.
– Genom att öppna butik bland de etablerade kedjorna mitt i city når vi nya typer av kunder. Många som kommer till oss på Sergelgatan upptäcker och handlar second hand för första gången. Det ser vi som ett kvitto på att vi lyckats i vår ambition att göra second hand mer tillgängligt.