Afound och Arket starka tillskott i cityhandeln

Samtidigt som det talas om butiksdöd, tycks handeln i stadskärnorna livskraftigare än någonsin. Bra lägen på välbesökta shoppingstråk är i högsta grad attraktivt. En av de nya stora satsningarna är H&M:s Afound och Arket.

Två unga tjejer som precis har shoppat på Afound på Drottninggatan i Stockholm stannar till för att ta en selfie. Den välfyllda kassen är i fokus. Premiären tycks ha blivit succé, kön utanför butiken ringlade lång när dörrarna slogs upp i juni.

– Vi är förstås väldigt glada över att så många är intresserade och nyfikna. Vi riktar oss till ett brett segment i varierande åldrar. Både kunder som vet vad de vill ha när det gäller stil och mode, men också de som vill hitta bra kvalitetsprodukter till fyndpris, säger Fredrik Svartling, vd för Afound.

Han beskriver Afound som en marknadsplats med sortiment som omfattar både egna och externa varumärken.

– Vi vill vara ett ”style and deal hunting paradise” och göra off-price till något helt nytt. Vi vill lyfta shoppingupplevelsen genom att erbjuda allt från premiumvarumärken och highstreet till vintage och second hand.

Afound öppnar i Malmö, på nätet och i Göteborg

Under juni öppnade Afound också på Södergatan i Malmö.

– Det känns väldigt roligt att få slå upp dörrarna även här. Södergatan är ett välbesökt stråk och vi ser fram emot att bli ett inslag i Malmöbornas shopping.

Samtidigt som de två nya butikerna hade premiär lanserades även e-handel i Sverige.

– Den digitala marknadsplatsen och de fysiska butikerna kompletterar varandra och innebär att vi kan möta kunderna oavsett var de befinner sig, säger Fredrik Svartling.

Och expansionen fortsätter. Senare i år planerar Afound att öppna butiker i Göteborg, Kristianstad, Skärholmen och i Kista Galleria.

Fredrik Svartling, VD på Afound
Fredrik Svartling, VD på Afound
Gabriella Hammond, affärsutvecklare handel, Vasakronan
Foto: Karin Taawo Bektasevic

Arket bidrar till kundflöde på Drottninggatan

På Drottninggatan ligger Afound vägg i vägg med ytterligare en satsning från H&M, Arket som öppnade den första juni. Butiken är den nionde sedan varumärket lanserades i London förra året. Arket, som också finns som webbshop, säljer kollektioner för män, kvinnor, barn och hemmet.

Gabriella Hammond, affärsutvecklare för handel på Vasakronan, ser etableringarna som ett bevis på att efterfrågan på butikslokaler i bra lägen är fortsatt hög.

– Det pratas mycket om butiksdöden, men vi upplever det inte så i våra starka citykärnor. Att Afound och Arket nu finns på Drottninggatan bidrar på ett mycket positivt sätt till kundflödet i Stockholms city, säger hon och påpekar att allt fler varumärken som finns på nätet ser fördelarna med fysiska butiker.

– Ett exempel är Royal Design som öppnar på Kungsgatan i Stockholm efter sommaren. Det har blivit viktigt att synas både för att behålla sina kunder och för att fånga nya. En annan spännande etablering är Uniqlo, ett japanskt klädmärke som öppnar sin första butik i Norden i gamla Sverigehuset vid Kungsträdgården i augusti. De starka handelsstråken är hetare än någonsin, säger Gabriella.