Inredning med fingertoppskänsla
Lokalen vid Stureplan passade Akind perfekt. De fick fria händer att snickra sin egen inredning och lyfta fram sin varumärkespalett i grönt och rosa.
– Eftersom vi bara ska husera i butiken under två månader har vi behövt tänka smart för att åstadkomma mycket med små medel. Till exempel har vi täckt en hel vägg med våra fina presentboxar och använt den andra väggen till ett storyboard, där vi berättar mer om vårt varumärke.
Estetik och etik går hand i hand
Akind vänder sig framför allt till kvinnor som bryr sig om var deras smycken kommer ifrån. Enligt Anna blir allt fler medvetna om baksidorna med den traditionella smyckesindustrin, som i stor utsträckning påverkar miljön och bryter mot mänskliga rättigheter.
– Vi vill erbjuda vackra designhantverk med hög etik och minimalt klimatavtryck. Därför använder vi 100 procent återvunnet guld och endast diamanter som är framtagna i labb. De är precis lika äkta, men utvinns på ett betydligt mer hållbart sätt än de diamanter som bryts i gruvor.
Butiken sätter företaget på kartan
För Akind har popup-satsningen framför allt handlat om att stärka varumärket långsiktigt. Anna är övertygad om att det personliga mötet med kunderna bygger relation och lojalitet på sikt, även om det är svårt att mäta bara några veckor in i projektet.
– Fokus ligger på att öka vår synlighet och kännedom. Och det har vi verkligen lyckats med! Om det dessutom visar sig att julförsäljningen får en extra skjuts är det såklart en välkommen effekt, säger Anna.