Hållbar smyckeskedja hittar guldläge vid Stureplan

Med återvunnet guld och labbodlade diamanter har Akind blivit en hållbar uppstickare i smyckesbranschen. Sedan starten 2019 har företagets försäljning på nätet nått rekordsiffror. Nu provar e-handlaren fysisk etablering i Vasakronas Open Spot, en pop up-butik vid Stureplan. Allt för att öka sin synlighet och stärka sitt varumärke.

Välkommen in!

Inbjudande, sofistikerat och jordnära. Det är känslan som Akind vill förmedla till sina kunder i den temporära butiken på Stureplan 19. Lagom till julruschen öppnades dörrarna till popup-lokalen på hörnet. Här har besökarna kunnat prova kollektionen på plats och djupdyka i produktresan från råmaterial till färdiga smycken.

– Vi har fått ett fenomenalt skyltfönster mitt emot Sturegallerian, där många människor passerar. Vissa upplever det som en ”tröskel” att gå in och kika på smycken. Därför har vi satsat på att inreda butiken i varma färger och skapa en mingelvänlig miljö, säger Anna Wallander, VD och medgrundare till Akind.

Ett gyllene tillfälle

Hittills har Akinds smycken endast gått att köpa på nätet. Under pandemin var webbaserad försäljning det naturliga valet, men Anna och hennes kollegor har hållit utkik efter möjligheten att starta egen butik. När de fick höra talas om Vasakronans koncept Open Spot med inflyttningsklara butikslokaler, såg de ett gyllene tillfälle att prova på butikslivet utan att behöva ta några större ekonomiska risker.

– Det är ett stort kliv att starta egen butik. Med Open Spot kan vi nu testa fördelarna med retail innan vi vågar satsa fullt ut, menar Anna.

Akinds skyltfönster i Vasakronans Open Spot vid Stureplan.

Vi har fått en unik möjlighet att möta våra kunder.

Anna Wallander, vd och medgrundare till Akind

Inredning med fingertoppskänsla

Lokalen vid Stureplan passade Akind perfekt. De fick fria händer att snickra sin egen inredning och lyfta fram sin varumärkespalett i grönt och rosa.

– Eftersom vi bara ska husera i butiken under två månader har vi behövt tänka smart för att åstadkomma mycket med små medel. Till exempel har vi täckt en hel vägg med våra fina presentboxar och använt den andra väggen till ett storyboard, där vi berättar mer om vårt varumärke.

Estetik och etik går hand i hand

Akind vänder sig framför allt till kvinnor som bryr sig om var deras smycken kommer ifrån. Enligt Anna blir allt fler medvetna om baksidorna med den traditionella smyckesindustrin, som i stor utsträckning påverkar miljön och bryter mot mänskliga rättigheter.

– Vi vill erbjuda vackra designhantverk med hög etik och minimalt klimatavtryck. Därför använder vi 100 procent återvunnet guld och endast diamanter som är framtagna i labb. De är precis lika äkta, men utvinns på ett betydligt mer hållbart sätt än de diamanter som bryts i gruvor.

Butiken sätter företaget på kartan

För Akind har popup-satsningen framför allt handlat om att stärka varumärket långsiktigt. Anna är övertygad om att det personliga mötet med kunderna bygger relation och lojalitet på sikt, även om det är svårt att mäta bara några veckor in i projektet.

– Fokus ligger på att öka vår synlighet och kännedom. Och det har vi verkligen lyckats med! Om det dessutom visar sig att julförsäljningen får en extra skjuts är det såklart en välkommen effekt, säger Anna.

Anna Wallander, vd och medgrundare till Akind.

Fem fördelar med Open Spot:

  1. Ett skyltfönster på första parkett
    Svårslagna butikslägen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.
  2. För alla
    Passar såväl etablerade aktörer som nykomlingar på marknaden.
  3. Smidigt och flexibelt
    Ett enkelt avtal med digital signering. Hyrestiden är från två veckor upp till tre månader.
  4. Bara att flytta in
    I hyran ingår allt som finns i lokalen: belysning, digitala skärmar och basmöblemang. Inredningen kan anpassas efter behov.
  5. Du syns, du hörs, du finns!
    Möjlighet att stärka ditt varumärke, öka försäljningen och öppna dörrarna för en ny publik.

Läs mer om Open Spot

Skicka intresseanmälan