Vi vill ha kul!

Blir det för tråkigt söker vi oss helt enkelt vidare – till en annan shoppinggata, ett annat köpcentrum eller vidare ut i världen via nätet. Våra stadskärnor utmanas dagligen samtidigt som det är svårt att åstadkomma stora förändringar i city på kort tid. Så hur ska vi göra då för att hålla livet levande i staden?

Men kanske ser vi nu en förändring? För det verkar som att det händer något i våra städer – äntligen! Nej-sägarna har fått konkurrens av ja-sägare och människorna som befolkar staden tar egna initiativ som verkligen bidrar till upplevelse och puls.

I Göteborg har gråa garageportar blivit konst, i Kista har en parkering blivit en street food-park och i Stockholm har Hötorgsterrassen blivit en oas för citybesökarna, för att ta några exempel.  Åker man till exempel till Berlin, London eller New York förstår man att det inte är en svensk företeelse. Urbaniseringen syns och känns överallt och det handlar om både små och stora saker.

Att tänka och fungera som köpcentrum känns allt mer viktigt. Att samordna och skapa relevanta och intressanta händelser i staden, att skapa en fungerande och enkel logistik och att kunna erbjuda en trygg och säker citykärna. Allt detta kommer vi som handelsfastighetsägare att behöva lägga fokus på. Nu kommer årets mörka månader och julbelysning och annat sätts upp, men vi får inte glömma bort att överraska. Att skapa nytt, även under vintern.

I Vasakronans rapport “Den Goda Staden” lyfter stadens medborgare fram att man önskar mer marknadsplatser, och bättre wifi. Kanske vågar vi detta år släppa in marknadshandeln in i våra citykärnor? Och se det som ett bidrag till att öka cityflödena, snarare än som en farlig konkurrent till den fasta handeln?

Oavsett vilket så är det glädjande att se hur det skapas liv i staden med alla slags medel och metoder. Det ser ut att bli en spännande fortsättning på året.

  • Hötorgsterrassens trappa från Sveavägen av Nina Wessung och Karin Taawo-Bektasawic, Vasakronan
  • “Paper Art!” av Angelica Lucaci, Art Made This, Magasinsgatan i Göteborg
  • “Jai Ma” av Ebba Chambert, Art Made This, Vallgatan i Göteborg

Man kanske inte tänker att öppningen av Hötorgsterrasserna gynnar handeln. Men flödesökningen till en plats gynnar alla. Dessutom kan man på detta sätt locka en annan målgrupp än den som normalt rör sig kring Hötorget och Sergelgatan.

Jesper Örtengren, Head of Retail på Vasakronan