XXL väljer Triangeln för sin första butik i Malmö

2018-12-17

Butiken omfattar 3 200 kvadratmeter på plan två och öppnar till halvårsskiftet 2019. Triangeln omfattar totalt 33 000 kvadratmeter butiksyta och med uthyrningen till XXL når köpcentrumet en uthyrningsgrad om drygt 95 procent.

Mitt i Malmö ligger Triangeln, stadens mest centrala köpcentrum. Med omedelbar närhet till både Södra Förstadsgatan och Station Triangeln är läget unikt. Vasakronan är störst i landet på cityhandel och i Malmö äger man en stor del av beståndet i Södertull, längs med Södra Förstadsgatan samt hela Triangeln.

Sedan flera år tillbaka har man framgångsrikt på egen hand och tillsammans med övriga fastighetsägare arbetat målmedvetet för att stärka handeln i centrala Malmö. Idag är gågatan en bra blandning av kontor, handel och service.

För dryga året sedan höjde bolaget ribban även för Triangeln och Anna Stenkil, regionchef Öresund, Vasakronan, berättar att ett framgångsrikt uthyrningsarbete, till bland annat Repeat gym och ICA, samt utökade öppettider har gett goda resultat.

– Uthyrningsgraden i Triangeln är nu drygt 95 procent och besöksantalet har stigit med sex procent under året. Ökningen i antalet besökare är ett direkt resultat av det utökade butiksutbudet och de mer generösa öppettiderna. Köpcentrumet är numera öppet för genomgång från klockan 7.00 på vardagar.

I april öppnar dessutom ICA nära som kommer att hålla öppet sju dagar i veckan 07-22.  Butiken kommer att entréer både från Södra Förstadsgatan och inifrån köpcentrumet.

– Uthyrningarna till XXL och ICA kompletterar det befintliga utbudet i Triangeln och city på ett mycket bra sätt. De är ett gott steg på vägen mot vår målsättning att göra Triangeln till Malmös smartaste shoppingdestination, säger Anna Stenkil, regionchef Öresund, Vasakronan.

När XXL öppnar blir det kedjans 25e varuhus i landet och det första i Malmö.

Klicka här för att läsa om Triangeln.

Anna Stenkil
Chef region Öresund

E-post: anna.stenkil@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation