Vigårda etablerar sig hos Vasakronan i Klara C, Stockholm

2015-05-29

Vasakronan har tecknat avtal med Vigårda i Klara C på Vasagatan 14 i Stockholm. Lokalen omfattar drygt 300 kvadratmeter och har plats för 100 sittande gäster.

Renoveringen av Klara C inleddes i mars 2014. När fastigheten står klar 2016 så kommer den att rymma 28 000 kvadratmeter moderna kontor. De övre våningsplanen kommer att ha egna terrasser ut mot Vasagatan, med utsikt över Riddarfjärden och Stockholm, och högst upp anläggs en takterrass gemensam för alla hyresgäster.

I Klara C byggs även restaurang, konferenscentrum och nya butiksytor i gatuplan. I området rör sig dagligen omkring tre miljoner människor.

– Med utvecklingen av Centralstationen och den nya Cityterminalen så har Stockholms city helt klart breddats västerut. Intresset för Klara C och Vasagatan är stort, säger Per Thiberg, chef fastighetsutveckling och uthyrning Vasakronan Stockholm.

Bakom Vigårda står den välkända krögarduon Melker Andersson och Danyel Couet. Vigårda Vasagatan är nummer tre i Stockholm, sedan tidigare finns en Vigårda på Kungsgatan och en på Norrlandsgatan.
Vigårda Vasagatan slår upp sina dörrar I Klara C under hösten 2016 och blir då ytterligare ett attraktivt bidrag till Vasagatans restaurangutbud.

– För några år sedan fanns inte mycket att välja på. Nu ligger finkrogarna som ett pärlband längs med gatan och valmöjligheterna är många, säger Per Thiberg. Luzette på Centralstationen, Stockholm Fisk på Vasagatan 1 och Kött-och Fiskbaren på Gamla Brogatan/Vasagatan är bara några exempel.

Bildtext: Vid årsskiftet 2014/2015 tecknade Centigo avtal om 2 300 kvadratmeter kontor. Kontoret kommer att ligga på tionde våningen och vara aktivitetsbaserat. Centigo flyttar in den 1 april 2016.

Per Thiberg
Chef fastighetsutveckling och uthyrning
Tel: 070–211 91 92
E-post: per.thiberg@vasakronan.se