Vasakronans hållbarhetschef, Anna Denell, tilldelas “2018 Greenbuild Europe Leadership Award”

Priset delades ut ikväll, den 18 april, vid en avslutningsceremoni i anslutning till Greenbuild Europe 2018. Konferensen är en av Europas största med fokus på att utbyta erfarenheter och driva utvecklingen av klimatsmarta byggnader och städer.

Det är första gången priset delas ut och Annas insats för bolaget motiveras så här:

“Anna Denell, Sustainability Director at Vasakronan, has been instrumental in transforming the Swedish property industry and in advancing high-performing buildings in Europe. Under her leadership, Vasakronan has become a global leader in green building and a carbon neutral company. Vasakronan’s use of LEED volume certification and commitment to pursuing LEED for 100 percent of their portfolio serves as a model for the international community.”

Vasakronan har jobbat ytterst målmedvetet för att integrera hållbarhetsfrågorna i det dagliga arbetet och göra dem till en naturlig del av verksamheten. Arbetet har varit framgångsrikt och sedan 2008 har bolaget halverat energianvändningen, uppnått klimatneutralitet och 2010 lanserade man som första bolag i Sverige gröna hyresavtal – något som idag är branschstandard. 2014 blev Vasakronan det första bolaget i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume och 2013 gav man ut världens första gröna företagsobligation.

Fredrik Wirdenius, är vd på Vasakronan och han är både glad och stolt över utmärkelsen:

– För att klara att bedriva vår verksamhet på ett hållbart sätt måste vi ha fokus på de väsentliga frågorna, uppmuntra alla medarbetare att hålla en hög ambitionsnivå och dessutom kommunicera både vad vi gör och varför. Anna har med sitt genuina engagemang och sin kunskap starkt bidragit till Vasakronans framgångar och att vi rakryggat kan säga att Vasakronan rör sig framåt och uppåt efter absolut bästa förmåga.

Greenbuild Europe arrangeras av USGBC och äger rum i Berlin. Priset delades ut av representanter för GBCI, Green Business Certification Inc., det organ som granskar samtliga europeiska LEED-certifieringar.

Från vänster: Kay Killmann, Managing Director GBCI, Gail Vittori Chairman GBCI, Anna Denell, hållbarhetschef Vasakronan och Harry Gordon Vice Chairman GBCI.

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från USGBC

Klicka här för att läsa mer om Greenbuild Europe 2018.

Rebecca L Thorell

Kommunikationschef 072-222 15 09 · 08-566 205 09