Vasakronan tecknar avtal i Kista om totalt 3 600 kvm

2012-09-28

Cloetta förlägger sitt nya huvudkontor till 25e våningen i Kista Science Tower. Även Lexmark och Ardendo hyr i Kista Science Tower och teknikkonsulten Xdin är ny hyresgäst i Kista Entré.

Cloetta, med varumärken som Läkerol, Kexchoklad, Malaco, Ahlgrens bilar och Polly, är ett ledande konfektyrföretag i Norden, Holland och Italien. Sammantaget säljs Cloettas produkter i 50 länder. Företaget, som är noterat på NASDAQ OMX, har 2.600 anställda och 12 fabriker i sex länder. Tidigare i år gick företaget samman med LEAF under namnet Cloetta. Nu förlägger man det nya bolagets huvudkontor till Kista Science Tower. Avtalet är femårigt och omfattar 500 kvadratmeter. Inflyttning sker i december.

Även teknikföretaget Lexmark blir ny hyresgäst och hyr drygt 500 kvadratmeter på fem år. Inflyttning sker i september.

Mjukvaruföretaget Ardendo har tecknat ett femårigt avtal om cirka 1 200 kvm och går därmed från att ha varit hyresgäst i andra hand till att bli förstahandshyresgäst.

Sist men definitivt inte minst, hyr teknikkonsulten Xdin 1 300 kvm på fem år i Kista Entré. Xdin flyttade in den 1 september.

– Kista är ett område i ständig rörelse. Företagen här har ofta behov av lokaler som kan anpassas och justeras vid behov och över tid utan större åthävor. Både Kista Science Tower och Kista Entré möter de kraven. Det gör oss ofta till ett förstahandsval för företag som siktar på Kista och säkrar att både uthyrningsgraden och hyresnivån för våra fastigheter i området är fortsatt stabil, säger Bo de Besche, affärsområdeschef kontor Stockholm nord.

Lexmark International, Inc. tillhandahåller produkter för bildbehandling och utskrifter, programvarulösningar och tjänster till företag

Vizrt – Ardendo AB är ett globalt IT-företag med en bred produktportfölj riktad mot professionella mediaföretag.

Xdin har över 1200 anställda och är ett av de största teknikkonsultbolagen i Sverige.

Bo de Besche
Affärsområdeschef kontor Stockholm
E-post: bo.debesche@vasakronan.se

Ronald Bäckrud