Vasakronan startar projekt i Göteborg motsvarande 1,8 mdkr

2017-02-03

Vasakronan har hyrt ut 20 000 kvm till Scandic i fastigheten Platinan. Det innebär startskottet för Platinan som beräknas stå klar för inflyttning 2020.

Kvarteret Platinan i centrala Göteborg står inför en omfattande förändring. Här planerar Vasakronan för totalt 60 000 kvm hotell, kontor och butiker. Projektet är planerat att genomföras i två etapper och uthyrningen till Scandic innebär att Vasakronan fattat beslut om projektstart för etapp ett. Etapp ett omfattar 40 000 kvm och motsvarar en investering om 1,8 mdkr.

– Hyresmarknaden i Göteborg är stark och efterfrågan på moderna kontor i bästa läge är stor. Platinan blir ett efterlängtat tillskott som, i en andra etapp, kan utökas med ytterligare 20 000 kvm, säger Kristina Pettersson Post.

Platinan är Vasakronans första bidrag till stadens vision om den nya Älvstaden.

– Göteborg står inför stora förändringar där stadens vision Älvstaden är basen och riktningen för utvecklingen. Som största kommersiella fastighetsägare i staden är Vasakronan givetvis starkt engagerad i denna utveckling, säger Kristina Pettersson Post.

Platinan blir en unik byggnad, ett nytt landmärke i staden, både konstruktionsmässigt och funktionsmässigt. Transparent arkitektur med stora glaskuber som klättrar på varandra och vertikala parker längs fasaden bidrar till liv och rörelse som ska kännas både i och utanför byggnaden. Med sitt läge intill den nya Hisingsbron har den även en viktig uppgift att binda samman stadens båda älvstränder.

– Platinan ska vara en plats med dragningskraft dygnet runt. Både för de som har sin arbetsplats i huset och för de som rör sig mellan älvstränderna. Här fyller Scandic en viktig funktion och kommer med sin verksamhet att bidra positivt till folklivet i området, säger Kristina Pettersson Post.

Uthyrningen till Scandic innebär att projektet redan vid projektstart når en uthyrningsgrad om 50 procent.

För mer info, vänligen kontakta:

Kristina Pettersson Post
Chef region Göteborg
Tel: 070–671 54 24
E-post:  kristina.pettersson.post@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post:  rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

161116-HIS-PERS-EXT 4 0

exterior

skybar ppl

Fotograf: Vasakronan/Erik Giudice Architects

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 116 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 179 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se