Vasakronan säljer Lidingö centrum för 771 miljoner kronor

2013-06-17

Vasakronan säljer fastigheterna Oden 20, 21 och 22 i Lidingö centrum. Köpare är en brittisk fastighetsfond som tillträder fastigheterna den 8 juli.

Fastigheterna i Lidingö centrum har varit i Vasakronans ägo sedan 2001 och omfattar totalt 27 000 kvadratmeter handel, kontor och bostäder.

– Vasakronans strategi är att främst äga kontor och cityhandel. Lidingö centrum faller utanför den inriktningen. Det finns omfattande utvecklingsplaner för Lidingö centrum och Vasakronan kommer att fokusera sina projektinvesteringar till andra delar av regionen där vi redan har ett stort samlat fastighetsbestånd, t.ex. Kista, Frösunda och Stockholms city, säger Fredrik Wirdenius, vd på Vasakronan.

Affären görs i bolagsform och köpeskillingen är baserad på ett fastighetsvärde om 771 miljoner kronor.

Fredrik Wirdenius
Vd  Vasakronan
E-post: fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Lars Johnsson