Vasakronan rekryterar ny chef handel i Stockholm

2022-12-06

Henriette Johansson blir ny chef för Vasakronans handelsaffär i Stockholm. Hon efterträder Sofie Landqvist Borg.

Sofie Landqvist Borg, chef handel Stockholm, flaggade under hösten för att hon av familjeskäl kommer att flytta tillbaka till sin barndoms stad Karlskrona. I samband med det påbörjades en rekrytering av hennes efterträdare och nu är det klart att det blir Henriette Johansson som blir ny chef handel i Stockholm.

Henriette har ett långt förflutet inom retail, bland annat från IKEA Group. Hon kommer närmast från AMF Fastigheter och en tjänst som affärsutvecklare men har tidigare varit både centrumchef för Fältöversten, Ringen och Västermalmsgallerian, chef marknadsområde Urban Escape Stockholm city och chef för stadsrum och retail.

– Vilka aktörer och verksamheter som finns i gatuplan har stor betydelse för totalupplevelsen av våra områden. Det som händer i ögonhöjd bygger attraktivitet och skapar ett sammanhang för både besökare och de som bor eller jobbar högre upp i husen, säger Anna Nordin, chef Stockholm.

– Varje stråk och område har sina förutsättningar och sin potential. Vår uppgift är att på kort och lång sikt skapa optimala förutsättningar för aktörer och koncept som vill synas och verka i staden. Det arbetet kommer Henriette ha en viktig roll att leda och utveckla, säger Anna Nordin, chef Stockholm.

Henriette tillträder sin nya tjänst mitten av februari och ingår då i ledningsgruppen för Kund och marknad Stockholm.

Handel, restauranger, kultur och upplevelser – kort sagt livet i gatuplan – spelar stor roll för citykärnornas attraktivitet. Som en av de största fastighetsägarna i landets fyra största städer har Vasakronan goda möjligheter att utveckla både stråk och områden. Det görs långsiktigt och alltid med målet att skapa optimala förutsättningar för både Vasakronans kunder och de människor som vistas i staden. I Stockholm har bolaget ca 260 lokaler i gatuplan motsvarande 110000 kvadratmeter längs stråk som Birger Jarlsgatan, Stureplan, Hamngatan, Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan, Sergelgatan och Drottninggatan.

Anna Nordin
Chef Stockholm
E-post: anna.nordin@vasakronan.se

Henriette Johansson. Bildrättigheter: AMF Fastigheter