Vasakronan lanserar nyckelfärdiga Pop-up butiker

I fjol lanserade Vasakronan Smart & klart, ett koncept som vänder sig till företag som söker nyckelfärdigt kontor med snabb inflyttning. Ungefär samtidigt testades de första pop-up-butikerna. Nu har de två koncepten gifts ihop för att möta en ökad efterfrågan.

Pop-up-butiker har varit ett sätt för Vasakronan att göra plats för alternativa aktörer som annars kan ha svårt att synas på traditionella handelsarenor. Det kan vara företag som vill testa ett nytt koncept eller förstärka en kampanj, webbshoppar som går från online till IRL (in real life) eller varumärken som saknar egna butiker och som vill exponera sig för en bredare allmänhet under en begränsad tid.

– Som fastighetsägare har vi ett ansvar i att bidra till en levande och attraktiv stadsmiljö. Det här är ett sätt att skapa unika händelser och variation i våra handelsstråk. Både besökare och aktörer vinner på pop-up-konceptet, säger Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef Handel på Vasakronan.

– Smart & klart svarar mot företags behov av enkelhet och besvärsfrihet när det gäller kontoret. I ett Smart & klart-kontor kan hyresgästen i princip flytta in samma dag som avtal tecknas. Genomtänkt och nyrenoverat till toppskick, fullt inrett och utrustat. Enklare än så blir det inte, säger Jesper Örtengren.

popup2

Nu har de två koncepten hittat varandra när POMPdeLUX flyttar in i Sveriges första Pop-up á la Smart & klart. POMPdeLUX är ett danskt företag som säljer designade kvalitetsbarnkläder över hela världen via sin webbshop och Home Shopping-arrangemang. Nu checkar de in i Nordstan i ett pop-up-koncept där allting ingår. Precis som i Smart & klart.

– När POMPdeLUX kom hit i torsdags möttes de av en helt iordningställd butikslokal. Det är bara att packa upp varorna och öppna dörrarna. Allt som krävs finns på plats: kassadisk, betallösning, lås och larm, nätverk, ljudanläggning med Spotifykonto, ja, till och med butikspersonalen kan ingå, säger Jesper Örtengren.

Det är den kraftigt ökande efterfrågan på tillfälliga ytor som fick Vasakronan att bredda sitt utbud till att även erbjuda korttidslokaler. Och just den tidsbegränsande aspekten gav upphov till att foga ihop Pop-up med Smart & klart.

– Har du bara öppet i två veckor kan det kännas övermäktigt att behöva krångla med kassaapparater och betallösningar. Det här öppnar dörrar för fler aktörer att testa roliga och intressanta koncept. Det passar även bra med vår erfarenhet, att konsumenterna kräver förändring och nya upplevelser.

Jesper Örtengren
Affärsutvecklingschef Handel