Vasakronan hyr ut ytterligare drygt 2 600 kvm i Platinan i Göteborg

2021-09-30

Det är visualiseringsföretaget Tomorrow med 380 kvm på plan 18, handelshuset STX med 275 kvm på plan 17 och it-företaget Knowit, som har tecknat avtal om drygt 2 000 kvm på plan 11 i den nybyggda fastigheten Platinan

Vid Nya Hisingsbrons fäste i området Lilla Bommen i Göteborg uppför Vasakronan Platinan. Fastigheten omfattar 60 000 kvadratmeter kontor, handel, service och restauranger, skybar med utsikt över älven och hamninloppet samt ett helt nytt hotell signerat Scandic med 450 rum.

Intresset för fastigheten är stort och nyligen släpptes nyheten att Poppels etablerar ett citybryggeri i gatuplan. Ytterligare några av de företag som redan har tecknat kontrakt i Platinan är EA Digital Illusions CE, Svenskt Näringsliv, IFS, Cowi, Wistrand advokatbyrå, KPMG och Korab. I huset erbjuds även 2 500 kvadratmeter Arena, Vasakronans eget coworking-erbjudande. Med de senaste förhyrningarna når Platinan en uthyrningsgrad om 91 procent.

Kristina Pettersson Post, chef region Göteborg på Vasakronan konstaterar att intresset för fastigheten är stort:

– Att bolag som Knowit, STX och Tomorrow väljer Platinan är ett kvitto på att fastigheten erbjuder precis det som just nu efterfrågas på marknaden, det vill säga lokaler i bästa läge och som stöttar framtida arbetssätt. Inflyttningarna sker successivt med start första halvåret 2022 och vi ser fram emot att se huset och området fyllas med liv.

Platinan är belägen i Lilla Bommen, vid Hisingsbrons fäste med direkt anslutning till E45 och med 200 meter till Västlänkens station, Centralstationen, Nils Ericsonterminalen och övrig kollektivtrafik. Området ska på sikt fyllas med bostäder, handel, restauranger, nöjen och levande kajstråk. Vasakronans vision är en stadsdel som lockar en variation av bostäder och verksamheter med förutsättningar att skapa dynamik och rörelse, dag- och kvällstid. Med Nya Hisingsbron knyts staden samman över älven på ett tydligare sätt och mera är på gång. Platinan är Vasakronans första bidrag till Göteborg stads större vision om den nya Älvstaden. Byggnaden miljöcertifieras enligt LEED Platina.

Läs mer om utvecklingen av Lilla Bommen och Platinan

Se alla lediga lokaler och kontor i Göteborg.

Kristina Pettersson Post
Chef region Göteborg
Tel: 070–671 54 24
E-post:  kristina.pettersson.post@vasakronan.se