Vasakronan hyr ut till Poppels som öppnar citybryggeri i Platinan i Göteborg

I början av sommaren 2022 slår Poppels upp portarna till ett citybryggeri, mitt i centrala Göteborg. Etableringen görs i en lokal om nära 700 kvadratmeter belägen i gatuplan i den nybyggda fastigheten Platinan i Lilla Bommen. Exakt vilken verksamhet som ska bedrivas i lokalen är ännu inte officiellt, men att det kommer bryggas öl i Platinan står helt klart.

Platinan omfattar totalt 60 000 kvadratmeter och kommer att erbjuda kontor, Vasakronans eget coworking-erbjudande Arena, restauranger, hotell samt takterrass och skybar med utsikt över älven och hamninloppet.

På kontorssidan återfinns förhyrningar till bland annat EA Digital Illusions CE, Svenskt Näringsliv, IFS, Cowi, Wistrand advokatbyrå, KPMG och Korab.

I gatuplan är siktet inställt på liv och rörelse och Poppels etablering ligger helt i linje med det. Det står sedan tidigare klart att Scandic öppnar hotell med 450 rum i fastigheten och ytterligare restauranglokaler förbereds. En träningsanläggning signerad STC Training Club och Cykelföretaget Bike Fixx är andra etableringar som kommer att finnas i gatuplan.

– Visionen för Platinan har hela tiden varit att den ska vara en samlingsplats som bjuder in till nya, annorlunda och spännande möten och upplevelser. Med förhyrningen till Poppels citybryggeri tar vi ännu ett steg mot den visionen. Poppels kommer att locka en bred publik och på ett bra sätt bidra till livet i gatuplan, säger Kristina Pettersson Post chef region Göteborg, Vasakronan.

Poppels är ett lokalt prisvinnande bryggeri med sin bas i Jonsered strax utanför Göteborg.

Läs mer om utvecklingen av Lilla Bommen och Platinan

Platinan, Göteborg. Fotograf: Felix Gerlach

För mer information,
vänligen kontakta:

Regionchef Kristina Pettersson Post 070-671 54 24 · 031-743 42 46 kristina.pettersson.post@vasakronan.se
Kommunikationschef Rebecca L Thorell 072-222 15 09 · 08-566 205 09 rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se