Vasakronan hyr ut helt hus i Stockholm city

2022-04-04

ARC tecknar avtal om drygt 6 500 kvadratmeter i Vasakronans projektfastighet Grev Tureplan med adress Birger Jarlsgatan 16 i centrala Stockholm.

Ett stenkast från Stureplan, där Birger Jarlsgatan möter Grev Turegatan, ligger Grev Tureplan. Fastigheten omfattar totalt cirka 7 500 kvadratmeter uthyrningsbar area varav merparten är kontor, resterande delar utgörs av butiker och restaurang. Fastigheten genomgår för närvarande en omfattande upprustning och beräknas stå färdig för inflyttning våren 2024. Redan nu är det klart att ARC hyr hela kontorsdelen av fastigheten. Det handlar om drygt 6 500 kvadratmeter fördelat på sex våningar.

ARC har varit hyresgäster hos Vasakronan sedan 2015 då bolaget hyrde en mindre lokal om cirka 300 kvadratmeter i fastigheten Pennfäktaren på Vasagatan. Sedan dess har ARC vuxit kraftigt organiskt och utgörs idag av en grupp om nio bolag med 700 medarbetare. Längs resan har de hunnit förflytta sig från Vasagatan till en större lokal i fastigheten Spektern på Regeringsgatan och inom kort går flytten vidare till 4 800 kvadratmeter på Mäster Samuelsgatan och fastigheten Klara Zenit. Det blir en interimslösning till dess att Grev Tureplan står klart för inflyttning.

– ARC är ett spännande bolag som vi följt under lång tid. Deras resa är en bra illustration till hur vi jobbar tillsammans med våra hyresgäster för att möta deras förändrade lokalbehov på ett bra sätt över tid. Med flytten till Grev Tureplan får ARC inte bara ett eget hus, de får en fantastisk mötesplats i ett av Stockholms absoluta premiumlägen där alla deras medarbetare och kompetenser kan samlas, säger Jan-Erik Hellman, chef fastighetsutveckling.

Mer om Grev Tureplan

Mer om ARC

Jan-Erik Hellman
Chef fastighetsutveckling Stockholm/Uppsala