Vasakronan hyr ut 6 500 kvadratmeter till COWI i Platinan

Avtalet innebär att COWI flyttar sitt svenska huvudkontor från Skärgårdsgatan 1 i fiskhamnen i Göteborg till projektfastigheten Platinan i Lilla Bommen.  Förhyrningen innebär att Platinan redan två år före projektavslut når en uthyrningsgrad om 67 procent.

I Lilla Bommen, 200 meter från Västlänkens nya uppgång, med direkt påfart till E45 och gångavstånd till Nils Ericsonterminalen med lokal-, region- och fjärrbussar samt Göteborgs Centralstation uppför Vasakronan Platinan.

Fastigheten omfattar totalt 60 000 kvadratmeter kontor, Arena (Vasakronans egen coworking-satsning), restaurang och redan vid projektstart var det klart att Scandic hyr 25 000 kvadratmeter. Sedan dess har även Wistrand Advokatbyrå och KPMG tecknat avtal.

Nu är det klart att även COWI etablerar sig i Platinan. Förhyrningen omfattar totalt 6 500 kvadratmeter fördelat på hela plan nio och halva plan 10. Inflyttning sker den 1 mars 2022.

– Efterfrågan på den typ av toppmoderna lokaler och den miljö vi erbjuder i Platinan är hög. Många ser även läget som framåtriktat. Lilla Bommen är under stark utveckling vilket naturligtvis är intressant. COWI är dessutom hyresgäster hos Vasakronan sedan tidigare och hyr både i Solna Strand och i projektfastigheten Priorn i Malmö. Det gör att den här uthyrningen känns lite extra speciell, säger Kristina Pettersson Post, regionchef Göteborg.

Bild: Vasakronan/EGA/TMWR

COWI är ett konsultföretag inom teknik, ekonomi och miljövetenskap. Med kontor i hela världen och  7 300 medarbetare utvecklar bolaget lösningar för framtidens hållbara samhällen.

Kristina Pettersson Post
Regionchef Kristina Pettersson Post 070-671 54 24 · 031-743 42 46 kristina.pettersson.post@vasakronan.se
Rebecca L Thorell
Projektledare kommunikation Rebecca L Thorell 072-222 15 09 · 08-566 205 09 rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se