Vasakronan hyr ut 3 000 kvm på Västgötagatan 5

2014-06-27

På Västgötagatan 5, i kvarteret Nattugglan, investerar Vasakronan 400 mkr i en totalrenovering av fastigheten. Nu är det klart att spelutvecklaren Avalanche Studios hyr två och ett halvt våningsplan om totalt 3 000 kvm kontor.

Efterfrågan på kontor på Södermalm i Stockholm har länge ökat samtidigt som utbudet har varit relativt begränsat. Vasakronans fastighet på Västgötagatan 5 omfattar cirka 13 000 kvm kontor i åtta plan och totalrenoveras nu med målsättningen att möta den stadigt växande efterfrågan.

− Det är tydligt att den här delen av staden attraherar många unga, kreativa företag, säger Per Thiberg, chef för fastighetsutveckling och uthyrning i Stockholm. På Västgötagatan 5 kan vi erbjuda både Avalanche och andra företag kontor i toppskick och i ett fantastiskt läge.

Avalanche Studios är redan idag hyresgäst hos Vasakronan men letade nya lokaler av utrymmesskäl. Västgötagatan 5 stämde väl med Avalanche Studios krav, inte minst för att fastigheten har en stark miljöprofil och kommer att miljöklassas enligt LEED Platina.

− Vasakronan driver för närvarande fastighetsprojekt i Stockholm motsvarande en investeringsvolym om cirka 3 mdkr. Att de genomförs med hållbarhetsfrågorna i fokus är en självklarhet, säger Per Thiberg.

Avalanche Studios har tecknat ett grönt avtal som löper på 5 år och inflyttning sker hösten 2015.

Per Thiberg
Chef fastighetsutveckling och uthyrning
Tel: 070–211 91 92
E-post: per.thiberg@vasakronan.se