Vasakronan hyr ut 12 600 kvadratmeter i Stockholm

2019-03-06

Uthyrningen görs till Handelsbanken i fastigheten Tre Vapen på Östermalm i Stockholm. Handelsbanken tillträder i direkt samband med att Naturvårdsverket flyttar och tar då över samtliga lokaler som myndigheten lämnar.

Ett stenkast från Garnisonen, Karlaplans T-banestation och med omedelbar närhet till Gärdets grönområden ligger fastigheten Tre Vapen. Fastigheten uppfördes ursprungligen för att husera Konstfack och invigdes 1959.

2004 flyttade Konstfack till Vasakronans fastighet på Telefonplan. I samband med detta konverterades Tre Vapen till Campus Gärdet – ett öppet och utåtriktat kontors- och högskolecampus med cirka 1 300 arbetsplatser, restauranger och utställningsytor. SIDA och Naturvårdsverket har länge varit de största hyresgästerna.

– Den starka hyresutvecklingen i Stockholms absoluta city har lett till en ökad efterfrågan på bra lokaler i övriga innerstadsområden, som Östermalm. Nyligen tecknade vi till exempel kontrakt med Happy Socks om 2 300 kvadratmeter i Garnisonen och vi för även dialoger med befintliga kunder om både utökningar och förlängningar i samma fastighet, säger Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Rebecca Liljebladh Thorell