Vasakronan Malmö får priset ”Årets fastighetsföretagare” för sitt arbete med Södra Förstadsgatan.

Idag arrangerade Öresundinstitutet ”Real Estate Öresund”, fastighetsbranschens givna mötesplats i Öresundsregionen. På plats var bland andra Anna Stenkil, chef region Öresund, och Eric Sjöstedt, affärsområdeschef handel, och tur var det eftersom kollegorna i Malmö prisades för sitt arbete med att forma stadens gågata, Södra Förstadsgatan, till vad den är idag – en intressant shoppinggata av småstadskaraktär med storstadskvalitet. Vasakronan får priset i hård konkurrens med Atrium Ljungberg och Stena Fastigheter

Motiveringen lyder:

”Som dominerande fastighetsägare i Malmö city har företaget på nära håll fått uppleva konsekvenserna av våra förändrade konsumtionsvanor. Med en kombination av uthållighet, professionalism och kreativitet har Vasakronan tagit täten för att tillsammans med andra fastighetsägare omvandla och revitalisera livet i Malmös stadskärna. Med ett initiativ till gemensamt formulerad vision och strategi för fastighetsägare i innerstaden, har Vasakronan inte bara stärkt sitt eget bestånd utan även förutsättningarna för övriga fastighetsägare i city.”

Grattis Anna Stenkil och grattis Malmö! Att få det här priset är stort och något det snackas om i regionen. Vad innebär det för dig och kollegorna på kontoret?
– Det här är vansinnigt kul! Vi har alla jobbat så länge med utvecklingen av gågatan och för första gången på sju år är alla våra handelsytor längs stråket uthyrda. Att även andra ser den transformation som gatan genomgått känns väldigt väldigt roligt.

Vad är det ni har gjort?
– För det första tog vi fram en väldigt tydlig stråkstrategi som byggde på att koppla ihop Triangeln, gågatan och Södertull på ett tydligare sätt. Men sen har det handlat om ett väldigt intensivt uthyrningsarbete i kombination med en tät samverkan med både staden och andra fastighetsägare längs gatan.

Vad är nästa steg i utvecklingen av cityhandeln i Malmö?
– Vi har massor av möjligheter. Dels ska vi fortsätta med utvecklingen av Triangeln där vi snart hoppas ha rekryterat en ny centrumledare. Sen är det Södertull där vi fortfarande har en stor yta i gatuplan som vi jobbar på att fylla med något spännande.  Generellt har vi nog samma utmaningar och möjligheter som våra andra regioner. Det handlar om att möta de förändringar som sker när e-handeln ökar, att vara lyhörd för folks förändrade preferenser och beteenden. Se till att utvecklingen av cityhandeln inte avstannar helt enkelt.

Klicka här för att läsa mer om Real Estate Öresund

Klicka här för att läsa mer om Öresundsinstitutet

Anna Stenkil
Chef region Öresund