Välkommen till en annorlunda dag på Mäster Samuelsgatan!

Att vi jobbar på alla sätt vi kan för att minska behovet av transporter och ser till att de resor och transporter som ändå görs sker på ett miljövänligt sätt är ett fokusområde för Vasakronan. Det gynnar klimatet och minskar både trängseln och bullret i våra städer. Det bidrar helt enkelt till vår vision om den goda staden. Men hur skulle staden upplevas om den vore helt fri från bilar?

Precis just det kan du som är i Stockholm ta reda på den 16 september mellan 11.00-17.00 om du vill. Då arrangerar nämligen Stockholms stad ”I stan utan min bil” och Mäster Samuelsgatan stängs för bilar och vi är så klart på plats för att gjuta liv i gatan. Tillsammans med AMF Fastigheter, Pembroke och Stockholms stad bjuder vi på spännande aktiviteter för alla åldrar och visar hur vi kan förbättra möjligheterna att ta sig fram längs Mäster Samuelsgatan.

Precis som förra året kommer besökare att kunna njuta av säsongsavslutningen för Hötorgsterrassen, citys egna urbana oas, som flyttar ned på gatuplan. Det bjuds spännande matupplevelser för stora och små, sköna loungeytor, en musikscen och ett gatukafé. Den som är sugen på att aktivera sig lite extra kan prova både basket och yoga beroende på om man söker puls eller nedvarvning. Du kan dessutom passa på att serva din cykel hos vår samarbetspartner Cykloteket som även de finns på plats.

Vi visar också upp, #ÄlskadeStad, det samlastningssamarbete vi har med Stockholms stad, Ragn-Sells och Bring. Klockan 14.00 kan du lyssna på ett panelsamtal om hållbara, levande städer med Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson och representanter från Vasakronan, AMF Fastigheter och Pembroke.

Vi kommer även att bjuda på livemusik och en hel del dans.

Ur programmet
11.00 – 12.30: Musik för hela familjen från Stockholms ideella kulturverksamheter.
12.30 – 14.00: Vi bjuder upp till dans! Prova på lindy hop & street dance.
14.00 – 15.00: Panelsamtal om levande städer och Stockholm citys utveckling.
15.00 – 16.00: Musikunderhållning med jazz och gatumusik i fokus.
16.00 – 17.00: DJ-musik från världens alla hörn.

Är du i Stockholm? Ta cykeln och kom hela familjen – välkommen till Mäster Samuelsgatan!

Klicka här för att läsa mer om I stan utan min bil.

Ronald Bäckrud

Senior rådgivare 070-968 16 90 · 08-566 206 90