Vasakronan prisas både för sitt initiativ att LEED-certifiera hela beståndet men också för föredömligt samarbete med hyresgäster.

Sweden Green Building Council, SGBC, verkar för grönt byggande och för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Igår kväll, den 30 september, delades utmärkelsen Sweden Green Building Award ut vid det som skulle kunna kallas byggbranschens gröna Oscarsgala.

Vasakronan tilldelades två priser. Det ena i kategorin LEED-byggnader, det andra i kategorin Hållbarhetsarbete i innovativ samverkan.

Det förstnämnda priset får bolaget för sitt initiativ att certifiera hela beståndet enligt LEED för befintliga byggnader.

Det andra priset får man för att man tillsammans med sina hyresgäster SIDA och Naturvårdsverket i fastigheten Tre vapen i Stockholm har visat på hur man innovativt och långsiktigt har samarbetat med målsättningen att ett plus ett ska bli tre.

Och så här lyder motiveringen till priset Hållbarhetsarbete i innovativ samverkan:

VinnareSGBC
Bjarne Håll (t.v. ) och Alfredo Bojassen (t.h.) var på plats för att ta emot priset för ”Hållbarhetsarbete i innovativ samverkan”. Ledia Youkhanis projektleder Vasakronans arbete att certifiera beståndet enligt LEED

För ett föredömligt samarbete mellan fastighetsägare och hyresgäster med målsättning att göra verksamheten mer hållbar har de visat att Gröna hyresavtal kan fungera i praktiken. Vinnaren har tillsammans med hyresgästerna genomfört flera konkreta och innovativa åtgärder, bland annat energihushållning, källsortering och underlättande av cykling. Solceller har installerats på taket. Under sommarperioden omlokaliserar en av hyresgästerna sin verksamhet för att tomställa delar av lokalerna och där stänga av el, kyla och värme. Tillsammans har parterna bidragit till ökad ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet i sina respektive verksamheter. Byggnaden har LEED EBOM-certifierats på guldnivå. Det är mycket glädjande att se att parterna är starkt engagerade i och stolta över sitt gemensamma arbete. Samarbetet är långsiktigt, kontinuerligt och visar att med gemensam energi kan vi spara energi!

Anna Denell är Hållbarhetschef:

– Det här priset är en perfekt illustration till hur riktigt bra hållbarhetsarbete kan se ut i praktiken. Jag vet att engagemanget från våra hyresgästers sida har varit väldigt stort och att mina kollegor i fastigheten tillsammans med hyresgästerna har jobbat stenhårt och framför allt långsiktigt för att få till ett antal både små och stora åtgärder. På totalen har de gett stor effekt både ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Ledia Youkhanis är projektledare för Vasakronans arbete att certifiera beståndet enligt LEED och hon var på plats för att ta emot priset i kategorin LEED-byggnad.

– Jag är jättestolt över att få vara här och representera företaget. Vi är ju väldigt många som förtjänar priset. LEED Volume är resultatet av ett otroligt teamarbete och till årsskiftet hoppas vi ha certifierat ungefär 80 procent av våra fastigheter. Det är en jättestark prestation.

Så här lyder motiveringen:

Årets vinnare är Vasakronan för deras LEED Volume Certification, där företaget har certifierat 48 befintliga fastigheter med LEED EBOM (LEED för befintliga byggnader, drift och underhåll). Vasakronan var de första i Europa att certifiera med LEED Volume, vilket gör det till en global prestation som demonstrerar svenskt ledarskap inom hållbarhet för resten av världen. Majoriteten av Vasakronans projekt i Volume Initaitive uppnår nivå Guld eller Platina vid certifiering. Företagets ambition att certifiera samtliga fastigheter visar på hängivenhet i ett brett spektrum av miljömässiga strategier för att tillfredsställa de tusentals människor som arbetar i Vasakronans fastigheter.

Anna Denell
Hållbarhetschef