Skrapan är en illusion

2012-09-04

Nyskapad design och svindlande illusioner är några av upplevelserna när Skrapan på Söder firar fem år som galleria. Erik Johansson, som gjorde den uppmärksammade synvillan ”Mind your step” på Segels torg förra året, skapar en gigantisk hisnande 3D-upplevelse speciellt för Skrapans glasfasad. Det blir också designmarknad, signerad tjugo sistaårselever från Beckmans och Konstfack, som lockar med trendiga, egensinniga prylar. Här finns allt från snygga smycken, kuddar och väggkonst till möbler, belysning och oväntade interiördetaljer. Femårskalaset pågår 28 till 30 september.

Illusion
Den Berlin-baserade 27-årige fotografen Erik Johansson har gjort sig ett namn som fotomanipulatör och retuschör. Hans bilder är verklighetstrogna men har alltid en oväntad, förvriden twist. När han i slutet av september presenterar sin illusion på Skrapans glasfasad mot Götgatan kan vi se fram emot en hisnande upplevelse. Illusionen avtäcks 28 september kl 12.00.

Design
Skrapans trottoar och våningsplan fylls med design och heta trender. Tjugo elever från Beckmans och Konstfack ställer ut och säljer sina verk på Söders roligaste designmarknad. Här syns bland mycket annat snygg inredning från designduon STRAIGHT, smycken från JOoOlry, arkitekturspelet Löjliga husen av Tictail, sköna kuddar från Vändis och inredning/belysning signerad Design by Jessica Källeskog.

Frida Lampel
Chef handel Stockholm
E-post: frida.lampel@vasakronan.se

Marita Floman