Rum21 och RoyalDesign öppnar flaggskepp i Stockholm

2017-11-09

Royal Design Group är Nordens ledande e-handelsaktör inom design, möbler och heminredning. I juni 2018 öppnar bolaget en flaggskeppsbutik för Rum21 och RoyalDesign i Vasakronans fastighet Stuten 12. Butiken får adressen Kungsgatan 24.

Royal Design har sedan starten 1999 vuxit rejält. Då var man inriktad på e-handel av svenska premiumvarumärken mot den amerikanska marknaden. Idag finns bolaget representerat online på drygt 13 geografiska marknader samt genom 14 fysiska butiker.

I juni 2018 slår man upp dörrarna till ytterligare en butik. Denna gång i Stockholm och då tillsammans med Rum21 som sedan tidigare är hyresgäster hos Vasakronan i Göteborg men då endast med ett show room.

Butiken på Kungsgatan omfattar 1 300 kvadratmeter fördelat på två våningsplan, ett för RoyalDesign och ett för Rum21, och kommer att vara en digital butik med tydlig omnikanalprofil.

– Vasakronan är störst på cityhandel i de regioner där vi verkar. Den här etableringen bekräftar den utveckling vi ser inom handel, nämligen e-tail. Fler och fler e-handelsaktörer väljer att förstärka det förtroende man har byggt upp online med fysiska butiker, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm.

RoyalDesign erbjuder sina kunder ett brett sortiment med över 100 000 produkter från mer än 350 varumärken online. I butiken på Kungsgatan kommer 4 000 artiklar att finnas för kunden att ta med sig direkt från butiken. Övriga produkter kan beställas från digitala säljstationer för hemleverans eller upphämtning i butiken.

– Vasakronan har tillsammans med övriga fastighetsägare en tydlig vision för Kungsgatan och jobbar aktivt för att öka attraktiviteten både där och i närliggande kvarter. Nyligen kommunicerade vi till exempel att Iittala och Rörstrand öppnar flaggskepp i hörnet Birger Jarlsgatan/Kungsgatan. Etableringen av Rum21 och RoyalDesign bidrar till den positiva utvecklingen av Kungsgatan, säger Ronald Bäckrud.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Projektledare kommunikation