& Other Stories etablerar sig hos Vasakronan i Göteborg

2018-09-18

Butiken, den första i Göteborg, öppnar våren 2019 på Kungsgatan 37 i det så kallade Meethshuset – ett hus med anor från tidigt 1900-tal och redan då med fokus på exklusiv damkonfektion.

När & Other Stories öppnar sin första butik i Göteborg så gör man det på 900 kvadratmeter i den anrika fastigheten Inom Vallgraven 22:16, i folkmun mer känd som Meethshuset.

Meethshuset ritades av F O Peterson & Söner och uppfördes 1910 för Vollmers-Meeths AB. Huset är ett av få exempel på klassisk varuhusarkitektur i jugendstil i Göteborg. Meeths var framför allt ett varuhus för kvinnan och sålde i huvudsak exklusivare damkonfektion och accessoarer. 1965 moderniserades varuhuset med rulltrappor i båda riktningar och 1974 stängdes Meeths varuhus. Sedan dess har huset inrymt olika typer av verksamheter men nu är det återigen dags för en välkänd aktör med fokus på kvinnligt mode att inta platsen:

– Att stärka handelsutbudet i Göteborg genom att attrahera starka varumärken till förmån för de som bor och rör sig i staden är en av Vasakronans huvuduppgifter. Med uthyrningen till & Other Stories gör vi just det. Att det dessutom är just Meethshuset som får husera denna starka aktör inom mode för kvinnor, det tycker vi är extra kul, säger Kristina-Pettersson Post, regionchef Göteborg.

& Other Stories grundades 2013 och är en del av H&M-gruppen. Bolaget designar kollektioner byggda kring inspirerande modeberättelser, skapade i ateljéer i Paris, Stockholm och Los Angeles. & Other Stories lägger stor vikt vid detaljer och kvalitet och erbjuder allt en kvinna kan bära – skor, väskor, accessoarer, skönhetsprodukter, stationery och kläder – så att hon kan skapa sin egen personliga stil, eller story.

Kristina Pettersson Post
Chef region Göteborg
Tel: 070–671 54 24
E-post:  kristina.pettersson.post@vasakronan.se