Nytt restaurang- och saluhallskoncept till Klara C

2015-10-20

Vasakronan hyr ut 1 700 kvadratmeter till Food Village Stockholm AB, Stockholms nya restaurang- och saluhallskoncept, på Vasagatan 16 i Stockholm.

Food Village blir en marknadsplats med hållbara livsmedel, restaurang, café och bageri.

Oberoende, kvalitet och sunt förnuft är hörnpelarna när grundarna till Food Village, Mats Holmberg och Nils Welléus, etablerar sitt koncept.

För restaurang och bageri står stjärnkockarna Gustav Otterberg och Daniel Lindeberg.

Köksmästare på Food Village är Gustav Otterberg som fick sin första köksmästartjänst redan som 22-åring. Sedan dess har han drivit upp både Leijontornet och Restaurang Ekstedt som båda erhållit bland annat en stjärna i Guide Michelin samt den internationella mästarklasstämpeln i White Guide.

Daniel Lindeberg har tidigare drivit stjärnkrogen Frantzén/ Lindeberg, jobbat på bland annat Edsbacka krog och Oaxen samt varit kreativ ledare på Wienercaféet. Han driver numera sitt eget Lindeberg Bageri & Konditori i Orminge.

Lokalen är i två plan och med entré både från Vasagatan och Klara Västra Kyrkogata. Food Village öppnar under december 2016 och blir då granne med Restaurang Vigårda som slår upp sina dörrar hösten 2016.

Klara C omfattar totalt 34 000 kvm, varav 28 000 kvm kontor, fördelat på 10 plan. Investeringen uppgår till drygt en miljard och renoveringen beräknas vara klar i slutet av 2016. I april 2016 flyttar de första hyresgästerna, Centigo och Bambora in. I juli får de sällskap av KPMG.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Rebecca Liljebladh Thorell