Nya styrelseledamöter i Vasakronans styrelse

Vid årsstämma den 27 april valdes Hannes Hasselrot och Pablo Bernengo in som ordinarie ledamöter i styrelsen för Vasakronan. Samtidigt avgick Kerstin Hessius och Christel Kinning som avböjt omval.

Hannes Hasselrot arbetar idag som vd för Kronans Apotek, där han tidigare haft roller som Digital Sales Director, Commercial Director och Chief Operating Officer. Hannes har en gedigen internationell erfarenhet inom retail där han varit verksam i olika roller inom främst mode- och skönhetsbranschen. Bland annat på Peak Performance, Liberty London och H&M. Hannes är biokemist och född 1980.

Pablo Bernengo arbetar idag som CIO (Chief Investment Officer) på AP3. Han har lång erfarenhet inom finansbranschen genom tidigare uppdrag som vd Öhman Fonder, CIO Öhman Fonder och innan dess Portfolio Manager på DNB, Skandia samt Carlson Investment Management. Pablo är civilekonom och född 1974.

Kerstin Hessius har varit ledamot i Vasakronans styrelse sedan 2004 och Christel Kinning sedan 2014.

Vasakronans styrelse består nu av Ulrika Francke (ordförande och oberoende i förhållande till ägarna, bolaget och bolagsledningen), Kristin Magnusson Bernard (vd Första AP-fonden), Eva Halvarsson (vd Andra AP-fonden), Pablo Bernengo (CIO Tredje AP-fonden), Niklas Ekvall (vd Fjärde AP-fonden) samt Ann-Sofi Danielsson, Kia Orback Pettersson, Magnus Meyer, Hannes Hasselrot (oberoende i förhållande till ägarna, bolaget och bolagsledningen).

Hannes Hasselrot, vd Kronans Apotek, ny ledamot i Vasakronans styrelse. Bild: Kronans Apotek
Pablo Bernengo, CIO AP3, ny ledamot i Vasakronans styrelse. Bild: Tredje AP-fonden

För mer information,
vänligen kontakta:

Kommunikationschef Rebecca L Thorell 072-222 15 09 · 08-566 205 09 rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se