Nya handelsetableringar till centrala Malmö

2014-06-11

Under sommaren och hösten etablerar sig ett antal handelsaktörer i centrala Malmö. Samtliga butiker ligger i axeln mellan Triangeln, Södra Förstadsgatan och Stortorget, ett område där Vasakronan är stor fastighetsägare. Rapunzel of Sweden och Zocaló är två av de företag som väljer city för sina första etableringar i Malmö.

Den 25 juli blir det premiär för Rapunzel of Sweden i Malmö. Då öppnar företaget sin första salong i staden och adressen blir Storgatan. Rapunzel of Sweden är en av Nordens största leverantörer av löshår, peruker och hårvårdsprodukter. Salongen i Malmö blir den fjärde salongen i kedjan. 2013 utnämndes Rapunzel of Sweden till årets gasell av Dagens Industri.

En annan nyhet är Zocaló – restaurangen med ursprung i Taqueriorna och gatumaten i stadsdelen Mission District i San Fransisco, ett område där det traditionella mexikanska köket möter den kaliforniska matkulturen. Matfilosofin kallar man för ”Fresh Happy Mex”. Restaurangen öppnar på Södertull efter sommaren. Det blir den första i Malmö och nionde i Sverige.

Utöver Rapunzel of Sweden och Zocaló har även Rabalder, Udda Tina, The American Store och Synsam valt att etablera sig på eller i närheten av gågatan.

Även i Triangeln har ett antal butiker slagit upp sina portar och totalt har nio nya butiker öppnat i köpcentrumet sedan årsskiftet. Bland etableringarna märks klädbutiken Volt som med butiken i Triangeln fick sin första i Malmö city och den tolfte i Sverige. Andra uthyrningar omfattar Döner Kebab, Slöjddetaljer, Hunkemöller, Nina Marcs, Joy, Bixia, N-Store, 1962 och Lundbergs.

-Vi ser en viss ljusning inom handel och de uthyrningar vi har gjort är ett kvitto på det. Det som primärt efterfrågas är lokaler i axeln mellan Triangeln, Södra Förstadsgatan och Stortorget, ett område där Vasakronan är stor fastighetsägare. För egen maskin och tillsammans med övriga intressenter jobbar vi vidare för att city ska fortsätta vara en levande miljö där människor vill mötas, umgås, handla och bara vara, säger Anders Kjellin, chef region Öresund.

Anders Kjellin
Regionchef Öresund
Tel: 070- 575 75 83
E-post: anders.kjellin@vasakronan.se