Fredrik Wirdenius vinnare av hållbarhetspris

Vasakronans vd Fredrik Wirdenius har tilldelats priset Hållbart Ledarskap 2019. Priset delas ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv.

Han får priset bland annat för sitt sätt att driva hållbarhetsarbetet som en integrerad del av verksamheten och för sitt mod att sätta ambitiösa hållbarhetsmål. Det visar sig också internationellt där Vasakronan har positionerat sig i toppskiktet på den globala branschrankningen.

”Det här måste vara ett av de finaste pris man kan få och jag känner mig oerhört stolt. Jag har haft förmånen att jobba på ett företag som legat i framkant gällande hållbarhet och det har varit lätt att vara Vd för ett bolag som har hållbarhet i kulturen.” sa Fredrik Wirdenius när han tog emot priset under NMC:s gala i Stockholm.

Priset Hållbart Ledarskap delas årligen ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv för att belöna en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete i sin organisation och/eller samhället i stort. Insatsen ska präglas av framåtanda, nytänkande och affärsmässighet.

Och motiveringen av Fredrik lyder:
”Årets vinnare av Hållbart Ledarskap har lagt stor vikt vid att se till att hållbarhet utgör en integrerad del av verksamheten och att det berör alla. För honom är det självklart att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand och han har inte duckat för att sätta ambitiösa hållbarhetsmål som många – både inom och utom organisationen – tyckt är näst intill orealistiska. Han ser sin betydelse som aktör inom fastighetsbranschen för att kunna påverka och inspirera andra – både kunder, konkurrenter och investerare med flera. Detta sammantaget har gett ringar på vattnet internationellt genom att företaget har positionerat sig i toppskiktet på den globala branschrankningen.”

Prisutdelningen ägde rum den 9 oktober 2019 på NMC:s medlemsgala i Bryggarsalen i Stockholm.

Foto: Pax Engström

Länkar: