Chimney skapar mediahus i Argus 8 i Stockholm

2014-03-19

Vasakronan hyr ut 4 000 kvadratmeter i fastigheten Argus 8 till produktionsbolaget Chimney. Mobitv och Statens fastighetsverk är sedan tidigare hyresgäster i fastigheten som med uthyrningen till Chimney är fullt uthyrd.

Chimney är ett internationellt och prisbelönt produktionsbolag med fokus på film. Nu satsar företaget på att skapa ett mediahus i det gamla anrika hus som uppfördes 1790 och då som tullhus. 1935 förklarades Argus 8 som byggnadsminne och tullen satt kvar i lokalerna fram till 2000. I samband med att en ny hyresgäst flyttade in i början av 2000-talet genomgick byggnaden en totalrenovering som stod klar 2002.

Chimney tillträder den 1 juni och nu inleds därför ett arbete att skapa de rätta lokalförutsättningarna för ett komplett mediahus med både kontorsverksamhet och studios.

– Argus 8 har ett bra läge och är en historiskt spännande fastighet. Det är kul att ett företag som just Chimney ser värdet i lokalerna. Mötet mellan det gamla anrika och det ultramoderna i Chimneys verksamhet är en skön blandning, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm.

Chimney får adressen Skeppsbron 38.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Rebecca Liljebladh Thorell