• Framtidens arbetsplats

Uppsala jagar energi

Trivsamt, modernt och fullt av energi. Det är vad många företag i Uppsala efterfrågar när de söker nya lokaler. Kontoret ska vara mer än en plats att arbeta på och det ska ge ett mervärde att vara på plats. Vasakronans Petra Stråle delar med sig av vad som trendar i kontorsvärlden i Uppsala just nu.

 – Allt fler efterfrågar arbetsplatser man kan vara stolt över. Kontor som skapar energi, engagemang och stärker företagskulturen. Det handlar inte om öppet eller stängt längre, utan om känslan i rummet, säger Petra Stråle, uthyrare på Vasakronan i Uppsala.

Hon beskriver ett skifte där fokus flyttats från kvadratmeter och fasta platser till hur kontoret stöttar olika typer av arbete. Från fokus till samverkan. Helst i en härlig mix.

– Det är inte så mycket större eller mindre ytor som efterfrågas, utan smartare, snyggare och mer funktionella lösningar. Man vill att kontoret ska göra det enkelt att vara kreativ, social och fokuserad beroende på behov.

Hållbart på mer än ett sätt

Hållbarhet är fortsatt viktigt för de som söker ytor i Uppsala. Men det handlar inte längre bara om miljömässig hållbarhet, utan även ekonomiska och sociala faktorer blir allt viktigare.

– Ett klimatsmart kontor skapar energi och stolthet hos medarbetarna. Att som arbetsgivare kunna erbjuda en arbetsplats som också stödjer vardagspusslet och bidrar till att medarbetarna får både puls och paus under arbetsdagen kan för många arbetsgivare ha en ekonomisk koppling. Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för alla typer av verksamheter. Både resursmässigt, socialt och ekonomiskt, här finns stora besparingar att göra. Med tydliga hållbarhetsmål och medvetna val skapas en win-win för miljö och hållbarhet i det stora perspektivet, säger Petra.

Läge, läge, men också innehåll

Uppsala är en stad där gång- och cykelavstånd ofta är en förutsättning. Därför är centrala lägen fortsatt mycket efterfrågade. Men Petra ser också hur kraven på vad som finns i och omkring kontoret ökar.

– Det räcker inte med rätt adress. Lokalerna måste kännas attraktiva för både medarbetare och kunder. Man vill ha ytor som speglar företagets identitet, och som gör att man faktiskt vill vara där.

Slutsatsen? Kontoret har fortfarande en självklar roll. Men det behöver leverera mer. Och det börjar med en känsla.