- Handel
Tre snabba med Norrgavel

Vi ställde tre snabba frågor till Elin Claeson, butikschef på Norrgavel, om deras genuina möbelbutik och att bidra till det unika utbudet i Magasinstan.
Hur skulle ni beskriva området?
– Magasinsgatan bubblar – av dofter, färger, ljud och energi. Här samsas färgstarka konceptbutiker med små aktörer som alla drivs av en tydlig vision. Det här är en gata där man får jobba med alla sinnen. Där kaffet smakar bättre och blommorna doftar mer. För oss känns det lite som Göteborgs eget Soho – kreativt, inspirerande och med en känsla av marknadspuls, säger Elin Claeson.
– När vi först flyttade hit var det lugnare, men idag är det en levande plats som lockar besökare som söker efter något genuint. Våra kunder kommer ofta in för att landa en stund, få en paus från bruset – och kanske inspireras av hur miljö och inredning kan påverka känslan i ett rum.
Vilka är fördelarna för Norrgavel att ligga just här?
– Magasinsgatan ger oss chansen att hela tiden möta nya människor och berätta om vilka vi är. Många kliver in utan att känna till oss sedan innan – och blir ofta nyfikna när de får höra om våra tankar kring hållbarhet, material och livsstil. Det personliga mötet är en viktig del av vår verksamhet, och här får vi mycket av just det.
– Tidigare pratades det ofta om att en möbelbutik måste vara lättillgänglig med bil – men idag ser vi att det snarare handlar om att vara i ett sammanhang där människor är mottagliga. Här är man ute för att upptäcka, inspireras och stanna upp. Det passar oss perfekt.
Vad bidrar ni med till Nordstan?
– Vi är ju väldigt unika vart vi än är i världen. Vi står för något genuint – ett tydligt ställningstagande kring hur vi tillverkar, använder och förhåller oss till inredning. Vår filosofi kring naturmaterial, lång livslängd och omtanke har varit vår kompass i över 30 år, långt innan begrepp som slow living blev trendiga.
– Vi tror på att välja rätt från början – att kunna slipa, behandla eller måla om sin möbel istället för att byta ut den. För oss är det en självklar hållning, och vi märker att det också uppskattas av många som kommer in. Vi är stolta över vår roll i branschen – att vi hållit fast vid våra värderingar och att de nu känns mer relevanta än någonsin. Det är vårt sätt att bidra till både platsen och samtalet kring hållbar konsumtion.