• Framtidens arbetsplats

Hur kultur blir en framgångsfaktor

Allt går att kopiera. Produkten, processen, till och med planlösningen. Det som inte går att kopiera är företagskulturen, det som händer mellan människor i vardagen. Det är den verkliga konkurrensfördelen och den blir starkare ju mer den används. Vasakronan har pratat med Svante Randlert, rådgivare och expert på hur man attraherar, engagerar och utvecklar medarbetare.

– Kultur sitter inte i väggarna, den sker mellan väggarna. Det blev brutalt tydligt under pandemin. När inte lika många var på plats fanns ändå beteendena kvar. Organisationer som redan levde sina värderingar tog sig framåt eftersom relationerna bar arbetet, inte adressen. Det här är kärnan. Kultur är det som händer emellan riktlinjer och ramar, samtidigt som det skapar en intern effektivitet och en extern attraktivitet, säger Svante Randlert.

Svante är dock snabb på att lägga till att det fysiska kontoret är otroligt viktigt även framåt. Men att verksamheter hela tiden måste fråga sig vilket syfte det fyller.

För att ringa in vad som faktiskt kräver fysiskt närvaro gör Svante en avgörande uppdelning mellan funktionellt och relationellt arbete. Det funktionella handlar om att skriva klart, fylla i, räkna ut. Det kan ofta göras var som helst med rätt tekniska förutsättningar. Det relationella arbetet är något annat. Idéer som måste skava mot varandra, beslut som kräver mod, konflikter som behöver lösas och förtroende som byggs. Och det görs bäst i det fysiska mötet.

– I relationellt arbete vinner fysisk närhet överlägset. Digitala möten kan vara effektiva, men de ersätter inte samspelet som uppstår när människor delar rum, blickar och energi. Du ser hur någon tvekar, du hör nyanserna och du kommer snabbare till beslut när relationen är på plats, Värdefulla relationer har ett värde och det gäller att skapa de värdena för medarbetarna, fortsätter Svante.

Svante Randlert, rådgivare och föreläsare inom ledarskap och kultur och Hanna Brandström är HR-chef på Vasakronan.
Tillit morgondagens valuta

Under de senaste åren har många team gått från hängrännor till stuprör och i värsta fall sugrör. Alla jobbar hårt, men få korsar varandras avdelningar. Då tunnas den kollektiva intelligensen ut samtidigt som AI accelererar. Det gör både det mänskliga och det kollektiva än viktigare.

– Tillit är morgondagens valuta. Tillit byggs via relationer och kommunikation. Gemensamt för dessa är att de alltid är tvåvägs. Utan ömsesidighet får du inte relationer och utan relationer blir samarbete långsamt, ineffektivt och sårbart, säger Svante.

Här landar han också i en praktisk omprövning av en av de mest ställda frågorna just nu. Hur många dagar ska vi vara på kontoret? Svantes svar är att byta måttstock och istället fråga oss hur vi kan skapa värde för medarbetare att vara på plats. Är det mer värdefullt att vara på plats än hemma blir valet enkelt.

– Räkna inte dagar, räkna värde. Fråga vad som uppstår på plats i dag som inte uppstår hemma. När det är tydligt rör vi oss från måste till vill. En bra arbetsplats är inte en plikt, den är en magnet. Det är därför jag pratar om people places, platser som människor väljer för att de vill vara där och där de får mer gjort tillsammans.

Arbetsplatsen har en avgörande roll

Platsen är ingen garanti för att lyckas, men den är en möjliggörare. Arbetsmiljön behöver ge stöd för fokus, innovation och samarbete, men det är viktigt att inte glömma att det är beteendena som bär kulturen. Normer rör sig och det som var attraktivt 2019 behöver inte vara det 2025. Därför blir kultur ett arbete i rörelse, inte ett projekt som blir klart.

Hanna Brandström är HR-chef på Vasakronan och har en lång erfarenhet inom förändringsledning och kulturarbete inom flera olika organisationer och branscher.

– Svante har helt rätt i att kulturen inte sitter i väggarna, men det spelar stor roll i dag hur vi använder oss av kontoret så att det bidrar i det pågående kulturarbetet. Kulturen byggs ofta på plats och allt fler medarbetare ställer högre krav på kontoret. Många söker sig till arbetsplatser som är centrala, med goda kommunikationer och service i närområdet som gör livet i stort lättare. I valet mellan kontoret och hemmet behöver kontoret uppfylla medarbetares olika behov och skapa värde, säger Hanna.

Målet att skapa en plats där medarbetare vill vara, snarare än måste, är enkelt formulerat. Men det kräver disciplin i vardagen. Kultur byggs när många små handlingar pekar åt samma håll, dag efter dag och vecka efter vecka.

– I slutändan är kultur vårt enda unika kapital. Bygger vi den tillsammans vinner vi över tid, avslutar Svante Randlert.

5 tips från Hanna om att skapa ett kontor där människor vill vara och som driver både gemenskap och utveckling – varje dag

  1. Låt mötena börja i kapprummet
    Planera kontoret så att folk naturligt stöter på varandra – vid kaffemaskinen, i lunchrummet eller på väg in. Här föds de oväntade samtalen och de bästa idéerna.
  2. Skapa ytor som bjuder in till dialog
    Öppna och flexibla miljöer gör det enkelt att samarbeta – oavsett om det handlar om snabba avstämningar eller längre workshops. Det ska kännas självklart att prata med varandra.
  3. Visa vilka ni är – i inredningen
    Låt kontoret spegla ert syfte och era värderingar. Med bilder, prototyper och rörligt material blir det både ett showroom och en stolthet för medarbetarna att visa upp.
  4. Skapa era egna traditioner
    Gemensam frukost, lunchträning eller AW varje månad? Rutiner och aktiviteter som går över avdelningsgränser stärker både gemenskap och trivsel.
  5. Fira, lär och väx tillsammans
    Lyft framgångar och dela lärdomar – även när något inte gick som planerat. Satsa på lunchföreläsningar, idéverkstäder eller “Friday failures” där ni lär av varandra. Det bygger en kultur där alla vill bidra.