Fem frågor till Uffe Gustafsson, CFO på Haymaker Studios

Haymaker är ett av Sveriges främsta bolag inom videoproduktion och visuella effekter. Med två guldbaggar och ett gäng storproduktioner har framgångssagan bara börjat. Vi träffade Uffe Gustafsson, CFO på Haymaker Studios i Göteborg, som berättade mer om framtidsplanerna – och om varför deras unika arbetsplats är så viktig för verksamhetens framgång.

1. Berätta om er verksamhet på Haymaker

Vår story började redan i början på 90-talet av vår grundare Alex Hansson. Han började med att göra reklamfilm, och musikvideos, och blev snabbt intresserad och lärde sig allt om specialeffekter. Han var verksam i USA ett antal år och fick upp ett bra nätverk, och kom sedan tillbaka till Sverige för att börja bygga upp en liten byrå. 2006 kom jag i kontakt med Alex, och med stöd av min bakgrund som ekonom började Alex att planera för tillväxt och upplägg på byrå med visionen att nischa in bolaget på visual effects – specialeffekter inom film och reklamfilm. Vi har gjort en hel del Netflix-produktioner, men också långfilmer av olika slag.

Idag är vi 25 personer i bolaget, varav 23 sitter i Göteborg och två sitter i Los Angeles. Vår vision är att vi ska växa till 100 personer med målet att vara med och göra de stora produktionerna. Framför allt i samarbete med drakar som Warner Brothers, Disney och Marvel. Hittills har vårt arbete genererat två guldbaggar och vi samarbetar med ett antal olika Oscarsvinnare. Så vi har kommit en bra bit på vägen på vår resa.

2. Har ni speciella behov för er verksamhet?

Absolut, dels för själva planeringen av lokalen – vi behöver ha ett flertal olika öppna ytor för olika divisioner – och dels på grund av säkerheten. Vi är TPN-godkända (Trusted Partner Network) vilket kräver att vi har en massiv säkerhet. Vår produktionsdel är stängd för externa besök, det är bara vår receptions- och loungedel som är öppen för besökare. För att få tillgång till själva produktionsdelen behöver du registrera dig för access. Håller vi exempelvis på med en Disneyproduktion, så får det inte ens finnas några mobiltelefoner inne i produktionsytan. Och inga av de datorerna är uppkopplade ut på nätet, utan allt är säkrat bakom vårt TPN.

Vi har också väldigt stora behov av ett bra serverrum. Våra renderingar producerar en vansinnig massa energi, så det kräver ett ordentligt utrymme för servrar, där det också ryms tillräckligt med kyla.

Uffe Gustafsson, CFO, tillsammans med grundaren av Haymaker Studios, Alex Hansson.

3. Varför valde ni Kungsstan?

Vi är en artistintensiv bransch – vi är beroende av att hitta rätt artister, rätt talanger. Det är data- och it-människor med konstnärliga inslag där de flesta trivs att hålla till centralt. Vi har alltid haft kontor väldigt centralt och lagt en stor del av vår budget på just lokalkostnader, eftersom vi värdesätter läget så högt.

Det är viktigt både för att behålla våra medarbetare, men också för att attrahera nya talanger. Särskilt eftersom många har varit utomlands och jobbat, suttit i storstäder på fina lägen och vant sig vid en hög nivå på både flöden och utbudet kring sin arbetsplats där det händer saker hela tiden.

4. Hur viktigt är kontoret för er?

Vårt kontor och det läge vi sitter på är otroligt viktigt för oss. Vi sitter idag på cirka 550 kvm, och har superfina ytor båd för besökare och för våra egna medarbetare. Kontoret ska vara trivsamt för personalen – det är superviktigt! Det finns inte så många människor som håller på med det här, de talanger vi har är så få, och vi har satsat på att uteslutande anställa seniora artister. Och då blir det viktigt vad vi har att erbjuda för arbetsplats. Det ska vara en fräsch, inspirerande och kreativ miljö. Och detaljer som ett bra personalkök, stora utrymmen och tillgång till vilorum.

Hos oss funkar det inte att jobba remote, förutom i mindre utsträckning. Men vi vill att alla kommer in och sitter samlade. Vi förlorar så mycket i samarbete annars och effektiviteten sjunker med 30-40 procent direkt. Kommunikationen är viktig, allt man har dagligen över axeln för att bolla idéer och ta sig fram med nya lösningar. Det skulle jag säga är affärskritiskt för oss.

5. Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

Dels kontoret i sig med alla fina förutsättningar vi har, ett exempel är våra vackra fönsterpartier. Vi sitter på ett hörn av huset med ljusinsläpp från två håll, med utsikt över Domkyrkan precis utanför. Superhärligt! Och det är nära till lunchställen och smidigt att ta sig till och från kontoret med stationen bara ett par minuter bort. Och vi har många som cyklar, vilket är lätt att ta sig till och från kontoret med och vi har även cykelparkering i källaren.

Läget är magiskt! Vi har kunder som kommer hit och får wow-upplevelser varje gång och som gärna vill stanna och hänga lite extra. Det är precis så vi vill ha det!

Läs mer om kontor på Kungsstan