- Kundcase
Nya kontoret i Kista blev ett jättelyft

Bättre arbetsmiljö, välplanerade lokaler, bra kommunikationer, bemannad reception och mycket annat. Kravlistan var lång när ledningen och personalen på Fresenius Medical Care i Sverige diskuterade ett byte av lokaler. Valet föll på Kista vilket har visat sig vara ett rejält lyft för verksamheten.
De gamla lokalerna i Sollentuna höll inte längre måttet. Med ett 40-tal anställda, många kunder och internationella gäster på besök var läget en av det viktigaste detaljerna. En extern fastighetsmäklare anlitades och började leta efter en ny plats i norra Stockholm. Fokus låg på Solna, Frösundavik, Sollentuna och det slutliga valet Kista. Lokalen i Kista Entré mötte inte bara grundkraven, utan hade dessutom en rad mervärden som lyfte arbetsmiljön. Bland annat närheten till restauranger, flera hotell, konferenslokaler i samma byggnad, samt ett gym, något som uppskattats av personalen.
– Kista har varit ett jättelyft på alla sätt. Kommunikationsmässigt är det lätt att ta sig hit, oavsett varifrån man kommer och för internationella gäster är närheten till flera hotell avgörande, säger Niklas Blomberg, servicechef på Fresenius Medical Care Sverige.
Specialanpassningar och hållbara lösningar
Flytten innebar att lokalen behövde anpassas till Fresenius Medical Cares verksamhet som inriktar sig på medicinteknisk utrustning inom dialysvård. Bland de viktigaste förändringarna var att installera en avancerad vattenreningsanläggning, vilket var en utmaning både tekniskt och byggnadsmässigt.
– Söker man bara kontorsytor är det lätt att hitta, men så fort det handlar om specialanpassningar blir utbudet betydligt snävare. Vasakronan var lösningsfokuserade i hela processen och lyckades möta våra krav i alla delar, berättar Niklas.

Hållbarhet var ytterligare en nyckelfaktor i valet av lokal. Nu finns ett antal smarta lösningar på plats, i allt från energistyrning och energieffektivitet till full återvinning i lokalerna. Sopor och avfall som slängs vägs, vilket ger ett mer detaljerat underlag för att kunna göra korrekta hållbarhetsrapporter i nästa steg.
Gladare medarbetare – och mer gemenskap
För medarbetarna har flytten inneburit en positiv förändring. Den nya lokalen är fräschare och tystare, samtidigt som den till stora delar öppna planlösningen ökat möjligheterna att umgås.
– Alla har blivit gladare och mer sociala. Vi umgås mer, fikar tillsammans varje dag och stämningen är bättre än någonsin. Det känns som en helt ny arbetsplats, säger Elisabeth Johansson, marknadskoordinator på Fresenius Medical Care och den som tillsammans med Niklas haft huvudansvar för flytten.
Kunder och partners har också gett positiv feedback, särskilt när det gäller utbildningsrummen och de förbättrade kommunikationerna. Kista som område har varit en fördel för besökare från både Sverige och utlandet, där kommunikationerna i stort och inte minst närheten till Arlanda spelat in. Läget underlättar dessutom frakt av material genom närheten till E4:an och den lastkaj och godsmottagning som finns i byggnaden.

Lärdomar från flyttprocessen
Att hitta och anpassa en ny lokal är en komplex process. Niklas betonar vikten av att vara ute i god tid och att ha en projektgrupp som täcker alla relevanta områden – från ekonomi och juridik till teknik och inredning.
– Vi lärde oss mycket under tiden. Vi fick bra hjälp i allt från mäklare till inredningsarkitekter och Vasakronans lyhördhet och lösningsorienterade sätt underlättade enormt. Med en tydlig målbild från början är det möjligt att pricka in så många av behoven som möjligt, fortsätter Elisabeth.
Nu ser Fresenius Medical Care fram emot att fortsätta växa i sina nya lokaler och de slår gärna ett slag för att fler ska flytta till Kista.
– Vi trivs väldigt bra och kan varmt rekommendera fler att överväga Kista som område. Det här är en plats där både verksamhet och människor kan utvecklas och vi vet att det finns stora planer för Kista som helhet framöver, avlutar Niklas.
5 snabba tips från Niklas och Elisabeth, till dig som letar lokal:
1. Var ute i god tid. Att hitta rätt kan ta längre tid än man tror. Börja processen tidigt och sätt upp en tydlig tidsplan att följa.
2. Projektgrupp. En projektgrupp med rätt kompetenser är ett måste. Täck in allt som kan vara relevant som exempelvis ekonomi, teknik, juridik, inredning och liknande
3. Definiera krav och prioritera rätt. Lista era absoluta ”måste-krav” (exempelvis bemannad reception, godsmottagning, kommunikationer i vårt fall) och era ”önskemål” (som gym eller specifik design). Var realistiska och välj en lokal som stödjer både verksamhet och trivsel.
4. Ta höjd för framtida behov. En lokal är en långsiktig investering. Tänk på företagets tillväxt, förändrade arbetsmönster och tekniska krav så att lokalen kan anpassas över tid utan stora ombyggnationer.
5. Välj en fastighetsägare som är en långsiktig partner. En bra hyresvärd kan göra stor skillnad. Leta efter en flexibel och lösningsorienterad fastighetsägare som kan hjälpa till med specialanpassningar och som erbjuder bra service och underhåll.