• Kundcase

Columbus stärker sitt signum i Nordstan

Kerstin Sandqvist, koordinator på Columbus i Göteborg.

Columbus, ett ledande it-konsultbolag inom digital transformation, med en global verksamhet och över 1 650 medarbetare. Sverige är deras största marknad och här sitter drygt 450 medarbetare varav ett 90-tal i Nordstan som arbetar med utveckling, implementering och löpande support av digitala affärslösningar. Vi träffade Kerstin Sandqvist, koordinator på Columbus i Göteborg som berättade mer.

1. Berätta om er verksamhet på Columbus.

Vi är ett globalt IT-konsultbolag som arbetar med helhetslösningar för B2B- och B2C-verksamheter inom detaljhandeln, tillverkning, life-science och livsmedelsindustrin. Det är våra fokusbranscher som vi har djup kunskap inom. Vår expertis är bland annat affärssystem, e-handelslösningar, dataanalys, kundupplevelser och IT-säkerhet.

2. Har ni speciella behov för er verksamhet?

Våra medarbetare är den viktigaste tillgången vi har. Många arbetar ute hos våra kunder eller från sitt hemmakontor. Det innebär att alla sällan är inne på kontoret samtidigt. Vi behöver därför en aktivitetsbaserad lösning utan fasta platser som bjuder in till sociala möten. Det är också viktigt för oss att ha teknik som möjliggör digitala och hybrida möten som blir allt vanligare hos oss.

Vi inspireras av liknande konsultbolag och vilken typ av kontorskänsla de erbjuder sina medarbetare. Det gör att vi kan särskilja oss, förstärka vårt eget signum och ligga i framkant inom vår bransch. Det viktigaste är alltid att vara ett attraktivt val som arbetsgivare. Det får vi verkligen här i Nordstan med ett centralt läge och brett utbud. Vårt kontor i Göteborg är mycket populärt och många av våra medarbetare trivs med att arbeta här. Vi får ofta höra att de får energi av att komma in till kontoret.

3. Hur många är ni och hur stora lokaler sitter ni på?

Globalt har vi vuxit oss starka på nio marknader och är totalt 1646 medarbetare i koncernen idag. Sverige är den största marknaden med 456 medarbetare, fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö, men vi har även flera mindre lokala kontor runt om i landet. Här i Nordstan är vi ett 90-tal medarbetare i lokaler på totalt 700 kvm.

4. Varför valde ni Nordstan?

Enkelheten med det centrala läget, och känslan av att sitta mitt i smeten som passar in i vår företagskultur väldigt väl. Vi vill vara där det händer saker, där vi får energi och det gör man av det stora flödet av människor som finns här. Enkelheten att köpa med lunch till kontoret och göra mindre ärenden under dagen.

5.Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

Vi älskar att sitta i Nordstan! Här händer det händer något hela tiden, och vi är nära både kommunikationer och caféer och restauranger. Det är en fin service både gentemot våra kunder, och även våra medarbetare. Det ska vara enkelt och smidigt att ta sig till och från kontoret.

Nordstan är nästan som ett skafferi. När vi har kundevent eller större möten finns allt runt hörnet. Maten, fikat, enklare inköp, fix till kontoret – allt finns utanför dörren vilket underlättar arbetsdagen enormt.