Fem frågor till iMad Ibrahim, medgrundare Boostified

Boostified är ett modernt marknadsföringsverktyg där utvalda konsumenter betalar med sin rekommendation på sociala medier för att erhålla produkter, tjänster eller service hos företag som tillhör den digitala plattformen Boostified Pay. Malmöbaserade Boostified hittar du i gatuplan på Kärleksgatan, relativt nyinflyttade har de redan behov att växla upp till större lokaler. Vi träffade iMad Ibrahim, grundare och CEO på bolaget, som berättade mer.

1. Berätta om er verksamhet på Boostified?

Vi erbjuder våra kunder, som till största delen består av butiker, fysiska eller onlinebutiker, en unik betallösning. För ett månads- eller årsabonnemang kan de skapa unika samarbeten med sina kunder genom att ta betalt via content för sina produkter, ett sätt för dem att få riktigt bra PR och marknadsföring för sina produkter.

Vi startade 2017 och var då en av de första med micro-influencer marketing, men insåg ett par år senare att vi inte vill vara en renodlad influencer marketing-aktör. Vi vill vända på det lite, och låta kunden avgöra när det är en attraktiv produkt eller tjänst och berätta om det, istället för tvärt om. Därför skapade vi Boostified Pay – nästa generations marknadsföring där vi sätter en ny standard för en bransch som har stått stilla, kostat en förmögenhet och dessutom varit ensidig. Nu ger vi kontrollen tillbaka till varumärken och konsumenter. Varumärken kan enkelt visa sina erbjudanden via en egen white-label sida. som exempelvis LEGO, en av Boostifieds kunder.

iMad Ibrahim, medgrundare och CEO på Boostified.

2. Har ni speciella behov för er verksamhet och har behoven av kontorslokaler förändrats under pandemin?

Vår största utmaning är också vår största styrka – vi vill inte jobba hemma! Alla sitter på kontoret, och det har vi gjort mer eller mindre genom hela pandemin. Vi är ett relativt ungt bolag, och alla vill vara med där det händer. Så vår utmaning med denna lokal är hur vi ska kunna växa. Vi vill absolut inte lämna denna lokal som är unik på så många sätt, då vi sitter i en före detta butikslokal i gatuplan. Det passar vår kreativa verksamhet helt perfekt.

3. Vad är viktigt för er när det gäller ert kontor?

Vi sitter ju i gatuplan vilket innebär en enorm synlighet både skyltmässigt, men också kreativitetsmässigt med att ha ett ständigt inflöde av pulsen utanför fönstret. Vi har strategiskt valt att alla våra bord placeras vid fönstret, vi vill förmedla känslan av ett kreativt kontor när man passerar utanför.

Det viktiga för oss när det gäller våra lokaler är inte storleken och ytan i sig – det är att det är effektivt och smart planerat. Vid behov har vi möjlighet att signa upp oss för lokaler på kontorshotellet som finns i samma fastighet, men vi har svårt att hitta produktivitet och kreativitet när vi sitter separerade från varandra. När vi växer, och vi har en stark tillväxt så det handlar om när, vill vi kunna ha möjlighet till en liknande lokal i gatuplan. Vi vill sitta samlade.

Vi sneglar lite på unika samarbeten med butiker i gatuplan. Många butiker har inte råd med strategiska lägen mitt i city, där skulle man kunna kombinera sina koncept och ha butik som frontar gatuplan, och längre in finns vårt kontor. En möjlighet att nyttja resurser på ett smart sätt, vi tror starkt på den typen av koncept framåt. Ett exempel på detta är ju Beyond Us som Vasakronan driver – ett superbra initiativ. Mer sånt!

4. Hur länge har ni suttit här och hur många är ni på plats?

Här på vårt huvudkontor i Malmö sitter vi 15 medarbetare idag. Vi har även kontor i Stockholm. Här i Malmö delar vi lokaler med vårt systerbolag Creative Peoples, en byrå inom sociala medier som jag grundade tillsammans med min sambo Nathalie Lameri. Och här har vi suttit sedan ett drygt år tillbaka.

5. Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

Stadskärnan i Malmö har stretchat ut sig och blivit större. Vill man sitta ”mitt i smeten” kan det betyda ganska många olika lägen i Malmö idag. Men vi känner att den här gatan mitt i city är perfekt för oss. Vi har bra lunchalternativ, härlig shopping och så heter gatan Kärleksgatan – bara en sån sak. Och jeansen som hänger över gatustråket ger precis rätt image för det vi tycker det här området utstrålar – street fashion, medvetenhet, gemenskap och tidlöshet.

Att lokalen ligger i gatuplan var också något som gjorde valet extra enkelt. Vi får fantastisk synlighet. Vi tror inte alla kontorsföretag passar på gatuplan – vi måste ha en känsla att det ska vara snyggt utåt när man går förbi.

Vi ser också en möjlighet att kombinera vår lokal med vår verksamhet, att använda ett av våra mötesrum som en pop-up store och profilera den till ”Världens första gratisbutik”. Här skulle då utvalda konsumenter kunna komma och checka ut sin kampanjprodukt via Boostified Pay med sin QR-kod i samarbete med våra kunder. Det är något som vi siktar på framåt, tills vidare är det en bra möteslokal för oss.

Läs mer om kontor runt Södra Förstadsgatan