Att locka kunder med mer än bara shopping är ett sätt att hitta en egen nisch och profilera sig på marknaden. Och det är vad Bruno Bergenholtz, grundare av AB Småland, har velat göra.
– Jag har jobbat med butik och retail i hela mitt vuxna liv och ville göra något nytt, inte bara upprepa sådant som redan finns. Min vision var att skapa ett livsstilskoncept där kunderna blir förförda och tänker: det där måste jag ha!
På Södra Förstadsgatan 25 i Malmö samsas nu redesignad heminteriör och mode med nydesignat i ekologiskt eller återvunnet material. Här finns både små lokala leverantörer och stora varumärken.
AB Småland vill gärna ha delaktiga kunder – om de själva vill. I verkstaden på bottenplan erbjuds workshops exempelvis i blomsterbindning, origami och batik. Eller så kan man ”pimpa” sina begagnade möbler, antingen på egen hand eller med hjälp av personalen.
– Det som kickar igång mig är inspiration, inspiration och inspiration, säger Bruno Bergenholtz.
Och han tar sin mission på allvar, hela övre planet handlar om att skapa lust och utmana sinnena. Det första man ser efter att ha tagit rulltrappan upp är ett bildspel som rullar.