Slöjd-Detaljers butik – ett Pinterest i verkligheten

Slöjd-Detaljers butikschefer Anna Wegelius och Christin Hertler har bråda dagar innan jul.

Att gå in på Slöjd-Detaljer i Triangeln i Malmö veckorna före jul känns mer som att kliva rakt in i en idébank än i en butik. Här säljs inte bara saker. Här säljs projekt, drömmar och barndomsminnen på löpmeter. Och just den inställningen är hemligheten bakom deras lyckade julhandel.

De två butikscheferna Anna Wegelius och Christin Hertler skrattar när de ska beskriva vad de egentligen gör.

– Vi säljer produkter och idéer som kunderna själva gör saker av sen. Det vi bjuder in till är ett ”Pinterest i butiksform”. Vi ställer inte bara ut varor, vi visar vad man kan göra.

I stället för att stapla hyllmeter med material bygger de färdiga idéer. Dörrkransar, hemmagjorda adventskalendrar, julänglar och tomtar. Allt visas tillsammans med det kunden behöver för att göra samma sak hemma. Effekten blir både merförsäljning och betydligt roligare butiksbesök.

Budskapet till andra handlare är tydligt. Sälj inte bara produkter, sälj slutresultatet.

Följ kalendern och väck julen i förväg

För Slöjd-Detaljer börjar julen direkt efter halloween. Då smyger de in julpysslet i små paket, projekt för den som ska stå på julmarknad eller pyssla med barnbarnen. De trogna kunderna vet exakt vad de är ute efter, andra får man ”lura in” i julstämningen med en blinkning: ”Nu är det dags att tänka på kransen på dörren.”

– Man kan göra ganska mycket bara genom att kolla kalendern. Vi vet när våra toppar kommer, och då gör vi något extra i fönstret, i butiken och i bemanningen.

Här finns en lärdom för alla butiker. Markera årets högtider och egna peak-perioder, våga byta tema i fönster och entré oftare än du tror och se till att flödet in mot kassan klarar både barnvagnar, vinterjackor och sista-minuten-kunder när det är som mest tryck.

Gamla traditioner, nya uttryck

I hyllorna hos Slöjd-Detaljer samsas läder, lera, textil och trä med klassiska set för att stöpa ljus och små påsar till hemmasnickrade adventskalendrar. Här märks tydligt hur äldre traditioner fått en renässans. Unga kunder samlar påsar fulla av ljusstumpar för att stöpa om medan andra letar efter material till garntomtar de minns från sin egen barndom.

– Vi älskar att väcka gamla traditioner till liv och göra dem till något nytt. Behåll traditionen, men ge den en ny twist. Och vi märker att intresset från kunder, kanske framför allt de yngre, ständigt ökar för att hitta och återuppväcka gamla idéer.

Fönster som bjuder in till en drömvärld

Fönstren är butikens scen. Här byter Slöjd-Detaljer uttryck ungefär åtta gånger per år. Jul, påsk, halloween, pride och inför sommaren är de stora höjdpunkterna.

– Något måste hända, annars tröttnar folk. Man behöver inte gå all in varje gång, men fönstret ska alltid kännas aktuellt runt en högtid, en säsong eller en vara. Och det går inte att bara göra om samma igen, för kunderna känner igen den solblekta julkransen från 90-talet direkt.

Energin, idérikedomen och att sätta kunden i första rummet stannar dock inte vid skyltningen. I hörnet av butiken finns en plats där kunderna får slå in sina paket själva. På hyllan bredvid står återvunna kartonger som annars skulle ha slängts.

– Vi har ett ”återvinn en kartong”-koncept som är en enkel service men uppskattas jättemycket. Alla är välkomna in att slå in sina paket. Det ger trafik, glädje och julkänsla till ännu fler än våra direkta kunder.

Samma omtanke märks i mötet med kunderna. Här kommer allt från nybörjare till extremt erfarna hantverkare in. Ofta med väldigt specifika önskemål. Personalen problem­löser, ritar, testar och provar tillsammans med dem. Det är en typ av service som inte går att klicka hem på nätet.

Och kanske är det där den viktigaste lärdomen inför julhandeln finns. Att en inspirerande butiksupplevelse är mer än en snygg exponering. För Slöjd-Detaljer är lösningen en kombination av idéer, flöden, bemötande och en rejäl dos pysselglädje.

Tre tips från Slöjd-Detaljer för att lyckas i julhandeln

  • Sälj en idé istället för produkt
    Oavsett om det handlar om pyssel eller andra produkter. Sälj en idé för att få kunden att förstås vad de själva kan göra eller uppnå.
  • Följ kalendern och börja i tid
    Byt tema i fönster och entré oftare än du tror och säkra flödet mot kassan när trycket ökar. Hitta högtiderna som är extra intressanta för dig och tveka inte att börja lite tidigare än andra.
  • Blanda nostalgi med ny twist
    Tradition och ny känsla i rätt kombination ger både igenkänning och nyhetsvärde. Det skapar snackfaktor och merförsäljning.