Second hand hittar formen i Sergelstan

Sergelstan är en hotspot för second hand med många starka aktörer. Och nu börjar det se ljusare ut för begagnat. Efter två månader med kraftig nedgång har det vänt. Det visar den senaste Pre Loved-indikatorn.

Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator för april uppgick försäljningen av second hand i Sverige till 1,2 miljarder kronor. Det ligger i nivå med motsvarande månad i fjol. Andelen som handlade second hand, 25 procent, var högre i år jämfört med april 2024.

– Trenden att handla begagnat har länge varit positiv. Och jag har varit övertygad om att pre loved är här för att stanna och att segmentet kommer återhämta sig. Det känns väldigt roligt att de senaste sifforna visar på just det, säger Henriette Johansson, affärschef Handel Stockholm.

En möjlig förklaring till den nedgång vi sett, som Svensk Handel pekar på, är att hushållens ekonomi förbättrats. När plånboken tillåter väljer fler konsumenter nyproducerat framför begagnat.

– Jag tror att second hand är en självklar del handelsutbudet, och kommer troligen att öka. Det är bra för vår planet, för möjligheten att skapa en egen stil och viljan av att göra en bra deal – uppenbarligen har nu fler hittat tillbaka till second hand-marknaden, vilket jag tror kommer att hålla i sig.

Sergelstan – second hand-kluster i city

Henriette Johansson lyfter fram att en rad framgångsrika aktörer, som Arkivet, Re-adventure, Vintage & Friends och Re-tail, har valt att etablera sig i Sergelstan.

– Vi ser att allt fler likande aktörer vill flytta in i citylägen. Det är ett tecken på att second hand på allvar börjar ta plats på fina gatan, säger hon.

Att lyckas med Pre Loved

Samtidigt står branschen inför samma utmaningar som övrig retail – att utvecklas och hitta nya sätt att nå konsumenterna.

– Second hand är inget självspelande piano, det krävs ständig innovation. Ta till exempel Arkivet på Sergelgatan som är otroligt kreativa. De byter skyltning varje dag, har ett stort nätverk, är aktiva i communitys och på sociala medier. De lyckas skapa en känsla av FOMO – Fear Of Missing Out.

Flera aktörer testar nu också olika incitamentsmodeller för att öka inlämningen av kläder. Till exempel MQ Marqet, där kunder som lämnar in använda MQ-plagg får en värdecheck att handla för. Det har ökat försäljningssiffrorna, skapat kundlojalitet och bidragit till ett cirkulärt flöde.

Att flytta in en Open Spot, en tillfällig butik som hyrs ut under kortare perioder, är ett annat sätt att nå ut till konsumenterna, effektivt och flexibelt.

– Förra året öppnade Polaren och Pyret en Open Spot på Sergelgatan. Resultatet var fantastiskt, de sålde slut på hela sitt lager av begagnade barnkläder.

För att ge branschen ytterligare en skjuts hoppas Henriette Johansson på ett positivt resultat av den utredning som regeringen tillsatte i februari 2024. Den ser över möjligheten att sänka momsen på begagnade varor, något som skulle kunna få betydelse för hela ekosystemet kring second hand.

– Begagnat kräver mer hantering än nya varor, men är redan beskattat en gång. Därför vore det både rimligt och hållbart att sänka momsen, säger hon.

Pre Loved

Uppåt – men inte inom alla segment

Försäljningskurvan vände i rätt riktning i april men utvecklingen i olika segment är spretig. Böcker och tidningar visade fortsatt nedgång med ett tapp på 30 procent. Begagnade möbler och heminredning ökade med 52 procent jämfört med april 2024. Försäljningen av mode steg med 13 procent jämfört med föregående månad och landade på 391 miljoner kronor. Dock är detta en minskning med 16 procent jämfört med april förra året.

Fem fakta
  1. Omsättning: 1,2 miljarder kronor.
  2. Mest populärt: Mode.
  3. Störst ökning: Möbler och inredning.
  4. Störst nedgång: Böcker, tidningar med mera.
  5. Andel som handlat second hand via nätet: 68 procent.
Om Pre Loved-indikatorn

• Genomförs av undersökningsföretaget Novus.
• Kommer varje månad och analyserar utvecklingen på den svenska
second hand-marknaden.
• Belyser omsättningssiffror, konsumtionsmönster och de mest populära kategorierna inom begagnathandeln.
• Bygger på minst 2 000 intervjuer som görs varje månad.
• Har ett urval som är riksrepresentativt för svenskar i åldern 18–89 år.