Det började som en kaxig idé. Att servera Sveriges bästa bricklunch, utan bricka. I dag är K-märkt lika mycket en skola i vardaglig gästfrihet som en restaurang. Och satsningen i Kista har blivit ett lackmustest på företagets filosofi: om du gör något riktigt bra så kommer folk.
– Kista är tekniskt sett en otroligt bra plats. Bra kommunikationer, nära Arlanda, Sveriges största företagsområde. Mediabilden över området är också avsevärt mycket sämre än verkligheten. För oss kändes det klockrent att satsa just där och just nu, säger Jens Dolk, en av grundarna och CEO på K-märkt.
För K-märkt är Kista inte bara en satsning på ett nytt område, utan också ett nytt kapitel i företagets historia. I Kista Science Tower driver man nu inte bara en restaurang, utan även konferens, matcafé, snabbmatstället Asian Street och tar även hand om receptionen. Målet har varit att skapa ett ”one point of contact” för hela huset. En ny lobby, helt utan den klassiska receptionsdisken som i stället ersatts av en stor välkomnande ö, och en uttalad ambition att bygga rätt känsla från frukost till sen eftermiddag.
– Tillsammans med Vasakronan är vi en pusselbit i att skapa något nytt. Vi kan fixa allt och gästerna ska känna att det finns en tydlig mottagare som löser deras behov och att allt bara känns smidigt. Vår grundprincip är att göra något bra, vara trevliga och säga ja. Det är egentligen allt som behövs, säger Jens.
Siffrorna pekar rätt från start med runt 500 lunchgäster per dag och full fart i konferensen, trots att delar av huset ännu inte är fyllt med hyresgäster. K-märkt har som uttalat mål att vara en av anledningarna till att just Kista Science Tower blir fullt uthyrt igen. Det är platsutveckling i praktiken. Stoppa in något bra så höjs nivån på allt runtomkring.
Kreativ drift – och ett nytt språk för hållbarhet
K-märkt har expanderat snabbt och fått en hel del uppmärksamhet, inte minst för sitt helhetstänk och engagemang i hållbarhetsfrågor. Målet var att bli bäst och lösningen råkade bli just hållbarhet. Menyn utgår från vad leverantörer har för mycket av. Råvaror som riskerar att bli svinn. Det kan vara kött som går ut i morgon, eller en pall italienska delikatesser som haft fel kylkurva i en timme och därför inte kan säljas i butik. Kockarna vet sällan exakt vad som lagas nästa dag. Det blir ett kreativt morgonmöte. Ett älskat upplägg såväl för medarbetare som vill arbeta dagtid med bra råvaror som för besökarna.
– Matsvinn brukade vara ett äckligt ord. Nu är det ett positivt laddat ord. I alla fall om man använder det rätt och till sin fördel. För oss innebär det att vi kan erbjuda enormt mycket bättre kvalitet på allt vi serverar än vad vi normalt kunnat göra för samma budget, säger Jens.
Världens enklaste hemlighet
I övrigt finns det finns inget mystiskt framgångsrecept, men det finns några viktiga grundprinciper. Öppet kök för transparens och dialog. Buffén börjar med grönt och avslutas med protein. Ett smart sätt att hjälpa gästen göra bättre val. Prissättning på vikt där det passar. Och kanske viktigast av allt: ”hej-indexet”.
– Hos oss är målet att du ska få minst tre ”hej” under ditt besök. En liten detalj som säger att vi ser dig, uppskattar dig och bryr oss om dig som gäst. Man kommer förvånansvärt långt med lite ödmjukhet och vänlighet, säger Jens.

Varför Kista?
För att det ”kändes omöjligt” och just därför lockande. Teamet såg flödena i vardagen, företagsmixen, närheten till boende, hotell och kollektivtrafik. De såg också mångfalden. I bolaget talas 16 språk och representeras 26 nationaliteter. En liten spegel av Kista som också råkar ha en helt unik matkultur och råvarupriser som överraskar till det positiva.
– Läser man tidningarna kan man tro att Kista är döende, men det är otroligt långt ifrån sanningen. Det är en egen liten stad som är fullt av folk som bor, jobbar och trivs. Och framtiden ser ännu ljusare ut med alla de satsningar som görs nu och där vi är en liten del, avslutar Jens.
Tre lärdomar till dig som funderar på nya lägen
- Börja med kvalitet. Du kan lura folk en gång med reklam, men de kommer bara tillbaka för smak, värme och service.
- Bygg relationer, inte skyltar. En bemannad reception och ett öppet kök gör tröskeln låg och huset mer levande hela dagen.
- Mät det som känns. Ett hej-index gör lika mycket för upplevelsen som ett NKI. Små ritualer skapar stor kultur. Både internt och gentemot besökare och kunder.