Omsättningen stiger. Stadskärnorna lockar. Och balansen mellan shopping, upplevelse och känsla blir allt viktigare. I Vasakronans handelsplatser syns trenden tydligt både i siffrorna och i flödet på gatorna.
– Det finns mycket att vara hoppfull inför. Vi ser en stabil tillväxt när det gäller såväl besökarantal som omsättning för våra lokaler i gatuplan. Och med det ett delvis förändrat sätt att konsumera, säger Kristina Pettersson Post, ansvarig för uthyrning i Göteborg.
Under juni, juli och augusti ökade omsättningen i Vasakronans kommersiella lokaler med mellan 6 och 10 procent jämfört med året innan. Totalt i år ligger ökningen på 5,6 procent, vilket överträffar branschens prognos på 4,5 (HUI). Och tillväxten syns i hela beståndet från Malmö till Uppsala.
– Våra citylägen står sig starka. Det handlar inte längre om att jämföra butik mot e-handel, utan om hur de samspelar. Allt fler företag jobbar nu med butiken som en aktiv del av hela köpresan, fortsätter Kristina.
Statistiken, som bygger på drygt 560 butiker och restauranger i Vasakronans bestånd, visar på en positiv utveckling över hela linjen: klädbutiker upp 3,8 procent, livsmedel 5,0 och restauranger 3,5 sett över ett år.

Ett nytt sätt att konsumera
Bakom siffrorna finns ett tydligt beteendemönster. Konsumenter söker mer än bara varor. Valet av handelsplats handlar om upplevelse, miljö och känsla. Något som blir avgörande i konkurrensen med e-handel och större handelsplatser utanför citykärnan.
– Vi vet att människor dras till platser som känns trevliga, inspirerande och levande. Shopping är basen, men det är helhetsupplevelsen som avgör om man väljer att komma tillbaka, säger Kristina.
Just därför är Vasakronans strategi inte bara att hyra ut lokaler utan att arbeta med utveckling av hela områden. Utifrån varje plats analyseras vilka verksamheter som behövs, vilken känsla som ska förstärkas och hur kontor, service och butik samspelar i vardagen.
– Vi jobbar områdesvis med segmentering. Vad finns här idag, vad saknas, hur kompletterar vi? Det handlar både om att möta efterfrågan och att bygga identitet, fortsätter Kristina.
Exempelvis kan kontorsnärvaro påverka vilka typer av verksamheter som etableras i gatuplan och vice versa. Butiken fungerar som en service för området, men också som en del av platsens attraktionskraft.
I vissa fall handlar det om att skapa stråk, i andra om att lyfta in något oväntat. Trenden med second hand fortsätter växa, liksom intresset för skönhet och upplevelsebaserade koncept. Vasakronan ser även ett ökat intresse från nya typer av aktörer. Små bryggerier, gemytliga pubar, nischade barer, kulturverksamheter och andra hybrider som kombinerar mat, dryck och social samvaro.
– Det som förr kallades butiksdöden var nog mer en övergångsfas. Idag ser vi en ny form av vitalisering, där handel blir en del av något större. Det är inte längre frågan om stadens handel har en framtid, utan hur man bäst skapar rätt innehåll. Och siffrorna från i år visar att vi tillsammans med våra hyresgäster uppenbarligen klarar just det, avslutar Kristina.