Med ett växande flöde av besökare, nya internationella varumärken och trendiga popup-koncept är Fredstan hetare än någonsin. Men varför dras såväl varumärken som besökare till Göteborgs mest levande kvarter?
Fredstan har länge varit en central del av Göteborgs shoppingkarta. Med 12-14 miljoner besökare årligen och en total omsättning på drygt 2 miljarder kronor är stadsdelen en kraftfull handelsdestination. Och just nu sjuder det av aktivitet i kvarteren – nya etableringar, starka kundflöden och ett växande intresse från både varumärken och besökare skapar en energi som ger kvarteren ordentligt med citypuls.
Nya namn, ny puls
Under våren har flera uppmärksammade varumärken valt att etablera sig i Fredstan. Italienska modevarumärket Subdued, den amerikanska denimjätten Levi’s har expanderat till dubbel butiksyta, prisvärda vardagsfavoriten Normal och den italienska restaurangen Elio har alla slagit upp dörrarna.
Sephora är inget nytt namn i Fredstan. Efter stora framgångar i sin tidigare lokal har de sedan 1 år tillbaka öppnat en flaggskeppsbutik i Arkaden, med dubblerad yta och strategiskt placerad mot Fredsgatan. Som en av världens största aktörer inom kosmetik och skönhet förstärker Sephora områdets dragningskraft och fungerar som en viktig ankarbutik.

Flexibilitet som dragplåster
En annan faktor bakom Fredstans framgång är Vasakronans popup-koncept Open Spot, som ger varumärken möjlighet att snabbt och smidigt etablera sig tillfälligt i centrala Göteborg. I en tid där konsumtionstrender förändras snabbt blir tillgången till centrala ytor utan långa avtal ett attraktivt erbjudande.
– Att som varumärke snabbt och effektivt få tag i en butikslokal – mitt i Göteborgs bästa läge – är helt ovärderligt. Fredstan, som erbjuder puls, mångfald och trend i en internationell kontext, är det perfekta läget för detta, säger Jörgen Törnqvist, affärschef handel Göteborg.
– Med Open Spot upplever besökarna att Fredstan alltid har något nytt att erbjuda. Det är ett kraftfullt dragplåster för området.
ATP Atelier besöker Fredstan
Under våren har koncept som Ávora, Ahlvar Gallery och ATP Atelier tagit plats i Fredstan genom Open Spot – alla med stor framgång och långa köer utanför butiken på Fredsgatan 6.
– Vi valde Fredstan för att det är ett område med naturligt hög besökstrafik och ett pulserande flöde av människor. Vi märkte att läget gjorde det enkelt för både lojala följare och nya kunder att hitta till oss, vilket skapade ett härligt tryck under hela perioden, säger Maj-La Pizzelli, vd och creative director ATP Atelier.
– Vi såg ett starkt engagemang från kunderna och ett fint inflöde under hela perioden. Det gav oss dessutom möjlighet att bygga vidare på relationen med vår community i Göteborg, vilket vi ser som väldigt värdefullt.
En annan av vårens popupsuccéer var det nätbaserade smyckesvarumärket Muli Collection, där köerna ringlade sig långa utanför butiken. I september tar de nästa steg – och öppnar en permanent butik i Fredstan, på Kungsgatan 67.
– Att varumärken som ”testar på” att ha en butik i Fredstan senare väljer att etablera en butik här ser vi såklart som ett kvitto på att området är attraktivt för såväl varumärken som besökare, säger Jörgen Törnqvist.
Ett område i ständig rörelse
För Vasakronan är målet att Fredstan ska vara en plats där människor vill vara – om och om igen.
– Fredstan har alltid varit ett kommersiellt nav, men just nu bubblar det verkligen. Med starka etableringar och popup-koncept i ständig rörelse skapar vi en levande stadsdel med både långsiktighet och förnyelse. Och det finns inga tecken på att det kommer stanna upp – i Fredstan händer det alltid något nytt, avslutar Jörgen Törnqvist.
Faktaruta Fredstan
- Omsätter drygt 2 miljarder SEK per år.
- Har 12-14 miljoner besök per år.
- Cirka 40 000 besökare shoppar, tränar, äter, jobbar och träffas i Fredstan varje dag
- Har över 100 stycken butiker, restauranger, gym och andra verksamheter.
- Ligger i direkt anslutning till Brunnsparken som är Sveriges näst största hub för kollektivtrafik.
- 480 parkeringsplatser finns att tillgå i P-hus city varav cirka 100 av dem erbjuder laddning för elbil.