Vasakronan välkomnar Awesome Rags till Hamngatan

Hyresavtalet omfattar 1 850 kvm butiksyta fördelad på två plan och löper under åtta år. I december öppnar den nya butiken, som också markerar den fortsatta utvecklingen av kvarteret Regeringsgatan/Hamngatan som ny handelsdestination i Stockholms city.

Vasakronan arbetar sedan en tid tillbaka med att omvandla kvarteret runt Regeringsgatan/Hamngatan. Ambitionen är att erbjuda de cirka 50 000 människor som dagligen rör sig i östra city ett attraktivt shoppingkvarter med högkvalitativ handel. I dialog med Stockholms stad, andra fastighetsägare och handlare verksamma i området är ambitionen också att skapa ett tydligare shoppingstråk längs hela Regeringsgatans sträckning.

Frida Lampel, affärsområdeschef på Vasakronan:

-Vår vision för det här kvarteret är tydlig. Vi vill skapa en handelsdestination som erbjuder medvetna kunder en unik mix av mode- och inredningsbutiker, restauranger och caféer. Området ska bli en självklar destination för människor som söker det där lilla extra.

Illums Bolighus och Desigual är två av de företag som valt att nyetablera sig i bästa läge längs Hamngatan.

Även på Regeringsgatan fylls lokalerna med nya hyresgäster och under våren 2011 öppnade bland annat en ny Food court med företag som Panini, Fattoush, Coco Vaja och Roppongi.

Illustration kv. Spektern på Hamngatan/Regeringsgatan, Stockholm.
Vasakronan, Wester + Elsner Arkitekter AB.
I Awesome Rags nya butik kommer medvetna kunder som tidigare känt att de saknat en yta i Stockholm att upptäcka ett helt nytt livsstilskoncept. Göran Eriksson är en av delägarna till Awesome Rags,

-Vi har letat efter en lokal i toppläge med egen entré från gatan, där vi kan utveckla vårt konceptet till en helhet. På Hamngatan finns utmärkta förutsättningar för det.

På sikt är ambitionen att erbjuda kunderna en plats där man hittar både high-fashionkläder, accessoarer, möbler och litteratur i modets absoluta framkant. Kanske kommer man även att kunna ta en fika eller köpa en bok i den nya butiken.

Awesome Rags har sedan tidigare butiker i Stockholm, Göteborg och Örebro.

Frida Lampel
Affärsområdeschef, handel