Vasakronan säljer fastigheter och mark i Stockholm

Vasakronan har sålt mark och två fastigheter till ett värde av 221 Mkr vilket med 52 Mkr översteg marknadsvärdet.

– Försäljningarna är ett led i en ytterligare renodling av fastighetsbeståndet, kommenterar Håkan Bryngelson, vd i Vasakronan. En del i Vasakronans tillväxtstrategi är att genom en strukturerad omsättning av fastighetsportföljen realisera övervärden till investeringar och finansiell styrka.

Kv Sillhovet 3 på Hovslagargatan 2-4 på Blasieholmen i Stockholm har sålts till Sparbössan Fastigheter AB. Fastigheten är på drygt 3 100 kvm och försäljningspriset uppgick till 116 Mkr.

Kv Järfälla:Jakobsberg 2:2406 på Hästskovägen 88 i Jakobsberg har sålts för 25 Mkr. Fastigheten är på 5 000 kvm. Detta var Vasakronans enda fastighet i Jakobsberg.

Vasakronan och JM har träffat avtal om att JM förvärvar Vasakronans resterande fastighetsinnehav i Hägernäs Strand, Täby, för 80 Mkr. JM köpte redan under 2001 mark för cirka 600 lägenheter och cirka 20 000 kvm kontorsyta i Hägernäs Strand av Täby kommun och Vasakronan, för att utveckla en ny sjönära och levande stadsdel med flerfamiljshus, lokaler och kontor.

För vidare information vv kontakta

Håkan Bryngelson, verkställande direktör    08-783 21 05
Bengt Möller, informationsdirektör     08-783 21 09