Vasakronan och Prime vann PR-tävling med Kontorsbarometern

Vasakronan och Prime vann PR-tävling med Kontorsbarometern


Vasakronan och PR-byrån Prime har utsetts till vinnare i tävlingen Spinn för PR-kampanjen Kontorsbarometern.


Priset delades ut i kategorin Bygg och Fastighet. Den vinnande kampanjen Kontorsbarometern är en kanal mellan kontorsanställda och Vasakronan. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar kontorsanställdas åsikter inom olika områden.


Spinn är den svenska PR-branschens tävling i marknads-PR – PR i syfte att driva försäljning och bygga varumärke. Det är andra året i rad som Spinn arrangeras och intresset har varit mycket stort bland PR-byråer och uppdragsgivare. Drygt 60 bidrag deltog i tävlingen och igår kväll korades 10 vinnare.


– Nivån på årets bidrag var överlag mycket hög, säger juryns ordförande Lars-Göran Johansson, informationsdirektör i Electrolux, som ledde juryarbetet för andra året i rad. Det märks att tävlingen nu är etablerad och har fått den status den förtjänar.


Mätbara resultat
– Vi valde vinnarna utifrån det mätbara resultat som aktiviteterna skapat, den kreativa höjden i lösningarna och det skickliga taktiska genomförandet, fortsätter Lars-Göran Johansson.
 
Nominerade bidrag tävlar i åtta branschkategorier, en kategori för integrerade kampanjer och en öppen klass. I juryn sitter Lars-Göran Johansson (ordf.), informationsdirektör Electrolux, Viggo Cavling, chefredaktör Resumé och Micael Dahlén Handelshögskolan i Stockholm, Henrik Bunge, reklamchef Hästens, Mikael Lagerwall, konsult GCI Malmö, Alexander Mason, Observer
Rita Platzer, Rita Platzer PR, Ingela Stenson, Svensk Mjölk och Peter Åsberg, Cloetta Fazer.
 
Övriga vinnare
Bank/finans/försäkring – JMW kommunikation och Ikanobanken för ”Ikanobankens Lånerapport”
IT/Teknik -Andréasson PR och Agent25  för ”klipp som ger klipp”
Konsumentelektronik- Strategia Consulting och Emerging Retail för ”Insektsdräparen”
Livsmedel – Burson-Marsteller och McDonald’s för ”Gustavsbergs design på McDonald’s kaffemuggar”
Mode – Andréasson PR och Slipsgossen för ”Guldslipsen”
Rese/turism – Edelman UFO och SJ  för ”SJ lyssnar…SJ svarar”
Underhållning/media – Prime och Lunarstorm för ”Äger, Duger, Suger”
Öppna klassen – Prime PR och Svenska Shell för ”Shell Express”
Integrerad kampanj – Edelman UFO och Via för ”Smuts är bra”


– Kontorsbarometern ska vara en återkommande undersökning som Vasakronan använder för att få kunskap om vad människor som arbetar på kontor tycker om arbetsmiljöns utformning och andra faktorer som rör trivsel, hälsa och produktivitet på kontor, säger Bengt Möller, informationsdirektör hos Vasakronan. Vi har fått ett mycket bra resultat och det mediala genomslaget för Kontorsbarometern har varit mycket stort.


Från Vasakronan har Bengt Möller, Eva Kasberg, btr informationschef och Sara Myrehed, informatör, arbetat med Kontorsbarometern. Från Prime PR har Carl Fredrik Sammelli. Magdalena Öhrn och Thomas Idergard varit ansvariga.


» Läs mer om Kontorsbarometern