Vasakronan nominerat i årets ”100-wattare”

I kategorin producentreklam har Vasakronan nominerats till pris för reklamkampanjen 9 to 5, med Mikael Persbrandt och Stockholms Filharmoniker.
Den årliga reklamtävlingen fokuserar på och belönar effekten av kampanjerna.


Vasakronan-kampanjen har haft Internet som huvudmedia och vi har bland annat noterat en fördubbling av besökssiffran på hemsidan under kampanjperioderna. Även filmerna i TV har varit framgångsrika med ett så kallat obs-värde på nästan 70 % för Persbrandt-filmen som gått i augusti-september. 
Vasakronan har blivit rikligt belönat i 100 wattstävlingen. 1999 fick vi 50 watt för storbildskampanjen ”Där andra ser kontor ser vi människor”, 2001 fick vi 75 watt för ”Rocky-kampanjen”, 2003 fick vi 75 watt för ”Kontoret” och 100 watt för Långsiktig varumärkesvård och 2005 en 50-wattare för ”Borg vs McEnroe”.


Intresset för årets 100-wattare har varit stort. Över 200 bidrag skickades in. Fyra jurygrupper har valt ut 70 kampanjer som tävlar om förstapriset. Nu återstår 70 nominerade bidrag i tävlingen. Varje kampanj består av minst tre enheter med ett sammanhängande tema.


Kategorierna är konsument- samhälls- och producentreklam. Det delas även ut hederspris för långsiktig varumärkesvård i var och en av dessa kategorier. Nytt för i år är den internationella tävlingsklassen.


Årets prisutdelning går av stapeln den 14 november i Stockholms stadshus.


Här kan du se alla nominerade
http://www.100wattaren.com/index.php?id=80